ХУДОЖНЄ КОВАЛЬСТВО ЯК «РОЗШИРЕНЕ ПОЛЕ» СКУЛЬПТУРИ

Автор(и)

  • Марина Олександрівна Протас

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2022.6.7

Ключові слова:

global public art, contemporary art, постмодернізм, художнє ковальство, скульптура

Анотація

Стаття розглядає практику художнього ковальства, яка трансформувалась, еволюціонуючи зі статусу ужиткового осередка традиційного народного ремесла до статусу сучасної самодостатньої образотворчої арт-практики, будучи активно включеною в соціокультурний ландшафт сучасних міст як України, так і за кордоном. Твори ковальства нині активно використовуються при створенні унікальної етно-національної специфіки місцевого колориту в зонах урбаністичного та рекреаційного використання, привабливого для туристів і гостей, а також формують комфортні для мешканців регіону дизайнерські вирішення об’єктів/просторів естетичного й утилітарного призначення. Ґенеза образного і функціонального перетворення ковальства стимульована становленням в колективній свідомості суспільства споживання постмодерністської парадигми «розширеного поля» скульптури, яку сформулювала Р. Краусс. Окремо приділено увагу також негативному впливу бізнес-стратагем бенчмаркінгу на якість мистецького продукту ковальства, що перетворює його разом із скульптурою на «тотальну дизайнізацію» уніфікованого global art продукту, що піддається критиці багатьма західними фахівцями. Наголошується на спорідненості культуротворчих процесів, що поширені в західноєвропейських просторах, і які так само мають місце в українських реаліях, віддзеркалюючись в траєкторії розвитку художнього ковальства. Зокрема це стосується дотичності ковальства до характерних рис, що відокремлюють контемпорарну пластику сучасної фази post-постмодернізму від створеного в попередні періоди.

Посилання

Krauss, Rosalind E. (1985). The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts & London, England. https://monoskop.org/images/6/62/Krauss_Rosalind_E_1979_1985_Sculpture_in_the_Expanded_Field.pdf

Turner, Tom. (1996). City as Landscape: a post-Postmodern view of design and planning. Spons.

Foster, H. (2002). Design and Crime (And Other Diatribes). London, New York: Verso.

Gompertz, William Edward. (2012). What Are You Looking At? 150 Years of Modern Art in the Blink of an Eye. Penguin.

Rohotchenko, S. (2021). Transformation of traditional craft into modern artistic blacksmithing // Scientific journal paradigm of knowledge. No. 2(46). P. 53–72. https://doi.org/10.26886/2520-7474.2(46)2021.4

Роготченко, С. (2016). Ковальське мистецтво у контексті формування образу сучасного міста // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції: Архітектура, естетика + екологія + економіка, Полтава 3–5 жовтня 2016 р. Полтава: ПНТУ ім. Ю. Кондратюка. С. 117–118.

Rohotchenko, S., Rohotchenko, O., Zuziak, T., Kizim, S., Shynin, O. (2021). Information and Communications Technology in the Professional Training of Future Professionals in the Field of Culture and Art //Postmodern Openings. No. 12(3). P. 134–153. https://doi.org/10.18662/po/12.3/332

Smith, Terry. (2009). What Is Contemporary Art? Chicago: University of Chicago Press.

Léger, Marc James. (2017). Good. In: Good Effort. Stavanger: Rogaland Kunstsenter, Norway. Р. 8–17.

Protas, Maryna. (2022). Socio-philosophical critique of the global public art’s visual order: the context of national self-identity. American Journal of Art and Design. Volume 7, Issue 1, March. P. 29–38. DOI: 10.11648/j.ajad.20220701.15

Mignolo, Walter D. (2011). The darker side of western modernity. Global Futures, Decolonial Options. Durham & London: Duke University Press.

Steger, Manfred B. (2003). Globalization: A Very Short Introduction. New York: Oxford University Press.

Художній метал. Візії майбутнього. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції 3–4 травня 2019 р. Івано-Франківськ. Україна. / Інститут проблем сучасного мистецтва НАМУ, Громадська організація «Свято ковалів».

Hassan, Ihab. (1987). The Postmodern Turn. Essays in Postmodern Theory and Culture. Ohio State University Press.

Rollo, Toby. (2017). DRAFT — Democratizing Critical Theory: Beyond the Metaphysics Voice and the Ontogenetic Turn. Political Science, University of British Columbia. Draft paper for presentation at the 2017 Annual Meeting of the Association of Political Theory. https://www.academia.edu/34191543/

Протас, Марина. (2020). Мистецтво посткультури: тенденції, ризики, перспективи. Київ: Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України.

Baker, Michael. (2012). Dialogue on Modernity and Modern Education in Dispute. Policy Futures in Education. Volume 10. Number 1. Р. 30–50. http://dx.doi.org/10.2304/pfie.2012.10.1.30

Bürger, Peter. (1974). Theorie der Avantgarde. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-20

Як цитувати

Протас, М. О. (2022). ХУДОЖНЄ КОВАЛЬСТВО ЯК «РОЗШИРЕНЕ ПОЛЕ» СКУЛЬПТУРИ. Український мистецтвознавчий дискурс, (6), 56–63. https://doi.org/10.32782/uad.2022.6.7