ІМЕРСИВНЕ ЗБЕРЕЖЕННЯ: ВИКОРИСТАННЯ ВІРТУАЛЬНОЇ РЕАЛЬНОСТІ ДЛЯ ЗАХИСТУ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.5.14Ключові слова:
культурна спадщина, імерсивний досвід, збереження, віртуальна галерея, віртуальна реальність, VRАнотація
Віртуальна реальність є доволі мало використовуваною технологією, коли йдеться про збереження культурної спадщини. Це пов’язано з тим, що використання віртуальної реальності як інструменту важче виправдати порівняно з традиційними методами архівування, поширеність яких, однак, є надзвичайно корисною у випадках, коли йдеться про створення цифрового архіву. Імерсивний формат може слугувати ще одним способом, за допомогою якого ми можемо захистити і зберегти нашу спільну культуру чи історію у багатьох її проявах, починаючи від одягу, архітектури, творів декоративного та образотворчого мистецтва і до ландшафтів. Це надзвичайно корисно, оскільки дає нам можливість популяризувати свої культурні досягнення і розповісти про них світові у спосіб, який є другим найкращим після безпосереднього відвідування музеїв і галерей. Це також вимагає абсолютно нових методів дослідження, категоризації та презентації, але це справедливо для будь-яких нових технологій, а крім того, опосередковано приносить користь і суміжним галузям знань. Наприклад, для демонстрації архітектурних комплексів їх необхідно відсканувати, змоделювати в цифровому форматі та надати їм відповідну текстуру, що надасть нам не лише 3D-модель для VR-середовища, але й модель, придатну для неінвазивних досліджень. У випадку, якщо будівля перестане існувати, ми матимемо достатньо даних, щоб відновити її до оригінального стану, якщо буде вирішено, що це є оптимальним варіантом дій. За допомогою віртуальної реальності можна повернути до життя саму історію через відтворення реальних подій у їхньому оточенні, що може бути використано для зацікавлення людей у минулому їхньої країни та опосередкованого збереження його для наступних поколінь у майже такий самий спосіб, як це робилося раніше. Оскільки сам процес потребує подальшого дослідження і, як очікується, буде максимально адаптованим до кожного конкретного випадку, ми залишимо його обговорення поза увагою цієї статті. Натомість ми розглянемо сучасні, здебільшого вільнодоступні, проекти, які успішно виконали це завдання і можуть бути використані як приклади для майбутньої роботи в цьому напрямку.
Посилання
Aftermath VR: Euromaidan. Kickstarter. URL: https://www.kickstarter.com/projects/1275823698/aftermath-vr-euromaidan (дата звернення: 14.11.2024)
Assassin’s Creed® Unity on Steam. Steam. URL: https://store.steampowered.com/app/289650/Assassins_Creed_Unity/ (дата звернення: 14.11.2024)
Assassin’s Creed Unity. Ubisoft (EU / UK). URL: https://www.ubisoft.com/en-gb/game/assassins-creed/unity (дата звернення: 14.11.2024)
Cassini | Greater Paris – Grand Paris – historical maps from 1728 to the present day. Apur. URL: https://www.apur.org/en/geo-data/cassini-greater-paris-grand-paris-historical-maps-1728-present-day (дата звернення: 14.11.2024)
Cassini | Greater Paris – Grand Paris – historical maps from 1728 to the present day: (map view tool). Apur. URL: https://www.apur.org/dataviz/cassini-grand-paris/ (дата звернення: 14.11.2024)
Hillier, B. Copyright kept Assassin’s Creed: Unity’s Notre Dame from being a perfect replica. VG247. URL: https://www.vg247.com/assassins-creed-unity-notre-dame-pc-ps4-xbox-one (дата звернення: 14.11.2024)
IL DIVINO: Michelangelo’s Sistine Ceiling in VR. (n.d.). IL DIVINO. URL: https://sistinevr.com/ (дата звернення: 14.11.2024)
IL DIVINO: Michelangelo’s Sistine Ceiling in VR on Steam. Steam. URL: https://store.steampowered.com/app/1165850/IL_DIVINO_Michelangelos_Sistine_Ceiling_in_VR/ (дата звернення: 14.11.2024)
Jackson, M. D., Landis, E. N., Brune, P. F., Vitti, M., Chen, H., Li, Q., Kunz, M., Wenk, H., Monteiro, P. J. M., & Ingraffea, A. R. Mechanical resilience and cementitious processes in Imperial Roman architectural mortar. Proceedings of the National Academy of Sciences. URL: https://doi.org/10.1073/pnas.1417456111 (дата звернення: 14.11.2024)
Old Maps of Paris. Old Maps of Paris. URL: https://www.oldmapsofparis.com/ (дата звернення: 14.11.2024)
Riddle solved: Why was Roman concrete so durable? MIT News | Massachusetts Institute of Technology. URL: https://news.mit.edu/2023/roman-concrete-durability-lime-casts-0106 (дата звернення: 14.11.2024)
Techmoan. (2018, March 1). Assembling & Testing a Spinbox – The DIY Cardboard Box Record Player. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=bEkj4BVaD0s (дата звернення: 14.11.2024)
VersaillesVR | the Palace is yours on Steam. Steam. URL: https://store.steampowered.com/app/1098190/VersaillesVR__the_Palace_is_yours/ (дата звернення: 14.11.2024)
VersaillesVR : le Château est à vous. Château De Versailles. URL: https://www.chateauversailles.fr/actualites/vie-domaine/versaillesvr-chateau-est-vous#des-lieux-inaccessibles-a-portee-de-casque (дата звернення: 14.11.2024)
Vivez Versailles on Steam. Steam. URL: https://store.steampowered.com/app/788540/Vivez_Versailles/(дата звернення: 14.11.2024)