ХУДОЖНІ ОБРАЗИ В ЖИВОПИСІ ОЛЕКСАНДРА КОДЕНКА: АНАЛІЗ ТА ІТЕРПРЕТАЦІЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.1.10

Ключові слова:

Олександр Коденко, художній образ, абстрактний живопис, художні мотиви, медитативний живопис, сакральний живопис

Анотація

Стаття присвячена дослідженню образної системи абстрактного живопису Олександра Івановича Коденка (1944–2021). Творчий доробок художника включає низку фігуративних та абстрактних полотен, які відображають сучасне уявлення про релігійну тематику. Отримавши класичну мистецьку освіту в Київському художньому інституті (нині Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури), учень майстерні баталіста Віктора Пузиркова в процесі активних творчих пошуків звернувся до нефігуративного живопису. Вивчення філософії Далекого Сходу та зацікавлення трансцендентальними практиками на початку 1990-х років заклали основу авторської міфології. В абстрактних полотнах художник розвивав сакральну тематику в безкінечному космічному просторі, використовуючи релігійні та авторські образи. Відстежуючи терени образної системи, О. Коденко намагався зрозуміти глибинні механізми власної творчості та відобразити їх у своїх роботах. Використання фігуративних елементів в абстрактному полотні створює багатогранний символізм, завдяки чому мистець передає глядачеві авторський підтекст. Сакральний простір живописець демонстрував, як медитативну мандрівку, під час якої розмірковував про сутність поняття сакрального. Аналіз творів різних періодів дозволяє відстежити еволюцію художньої мови через образи, що зображував автор у своїх полотнах. Складні абстрактні композиції свідчать про прагнення О. Коденка до синтезу як принципу його творчості, що відкрило нові межі для відтворення та дослідження трансцендентального в сучасному мистецтві.

Посилання

Борщенко Л. Образотворче мистецтво Луганщини: збірка матеріалів. Луганськ : Світлиця. 1999, Вип. 1. 180 с.

В’ячеславова О. Жити в просторі, відкритому до неба. Поетика композиції О. Коденка. К: Образотворче мистецтво. 2003, №. 3. С. 38–40.

В’ячеславова О. Естетика міфу в сучасному образотворчому мистецтві України : дис. канд. філос. наук. : 09.00.08 Луганськ: 2007. 197 с.

В’ячеславова О. Коденко Олександр Іванович. Енциклопедія сучасної України. URL: http://esu.com.ua/search_articles.php?id=7502

Маричевський М. Камінний цвіт Луганської землі: Луганській організації НСХУ 45 років. Київ: Образотворче мистецтво, 2002. С. 38–39.

Твори художників Луганщини: з колекції Луганського обласного художнього музею. Луганськ: В. Г. Ільков, 2008. 100 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-08

Як цитувати

Жосул, В. І. (2024). ХУДОЖНІ ОБРАЗИ В ЖИВОПИСІ ОЛЕКСАНДРА КОДЕНКА: АНАЛІЗ ТА ІТЕРПРЕТАЦІЯ. Український мистецтвознавчий дискурс, (1), 77–82. https://doi.org/10.32782/uad.2024.1.10