CULTURE AND TOURISM AS A COMPONENT PART OF THE HISTORICAL AND CULTURAL HERITAGE IN GLOBALIZATION AND EUROPEAN INTEGRATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2022.spec.7Keywords:
culture, cultural heritage, sights, museums, events, cultural tourism, religious tourism, pilgrimage.Abstract
The article examines the main aspects of culture, the importance of cultural heritage, cultural aspects of the influence of tourism and culture. Culture and tourism are mutually intertwined and, with the development of humanity, they themselves need new development. The culture of tourism plays an important role in humanitarian education and aesthetics, in the field of economy and cultural exchange. Tourism is a very modern activity, the popularity of which is growing every day. This is a whole industry, an industry that unites a number of different organizations and enterprises that are engaged in the organization of tourists’ recreation and provide various services to consumers. The classification of religious tourism is given, the strategy of its development is analyzed, the motivation of religious tourists and pilgrims is studied, a system of program activities is developed, which will allow the formation of a new tourist product that meets the needs and capabilities of countries, as well as the main trends in the development of religious tourism and the preservation of historical and cultural heritage. The article is devoted to the issue of involving the cultural heritage of peoples in tourism. Meanwhile, the convergence of culture and tourism is a condition for increasing the attractiveness and competitiveness of destinations for living, traveling, working and investing. The tendency of the development of modern culture is noted – increasing interest in museums, first of all, in those that store authentic examples of artistic, historical, cultural and natural heritage. Two types of monuments are distinguished – iconic and flagship, the peculiarities of their use for tourist purposes are considered, and a conclusion is drawn about the need for their combination for the sustainable development of the destination. International principles of the interaction of culture and tourism are given, in which priority is given to the local context. For the effective interaction of culture and tourism, it is proposed to create special platforms and mechanisms based on partnership relations among a wide range of interested parties. Events are considered as a relevant form of interaction between culture and tourism. The process of formation of cultural and educational tourism and modern features are characterized, in particular, the transition from the formation of growth points in the field of tourism to the creation of global interregional tourist routes based on cultural heritage. Theoretical positions are illustrated by examples from domestic and foreign practice at the national, regional and local levels.
References
Шиманська В. В. Туризм як соціально-економічне явище: імперативи розвитку. Економіка. Управління. Інновації. Серія : Економічні науки. 2011. № 2. С. 6–12. URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2011_2_58
Pearce D. G., Butler R. W. (Eds.). Contemporary Issues in Tourism Development Routledge. Routledge. 1999. URL:https://doi.org/10.1002/jtr.254
Конвенція «Про охорону всесвітньої культурної та природної спадщини» від 16.11.1972 р. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 995-089
Хартія культурного туризму від 9.11.1976 р. URL: https://geohub.org. ua/ node/ 3059
Воронкова В. Г. Розвиток туризму як соціального і культурного явища в умовах глобалізації та крос-культурної комунікації. Наукові записки Київського університету туризму, економіки і права. Серія : Філософські науки. 2010. № 8. С.23–35. URL: https://blocklist.net.ua/check/?ip=185.209.178.75
Тенова З. Ю., Кушхова А. Ф. Проблеми збереження культурної спадщини та її роль залученні туристів. Економіка і управління: проблеми, тенденції, перспективи розвитку : збірник матеріалів V Міжнародний науково-практичній конференції. 2017. С. 66–68. 7. Звіт ЮНВТО. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2021. Managing in a Time of Turbulence. Офіційний сайт Всесвітньої туристичної організації (UNWTO). URL: http://www2.unwto.org/
Альошина М. В., Брусільцева Г. М. Крос-культурні комунікації в галузі туризму в умовах глобалізації. Бізнес Інформ. 2014. № 3. С. 197–202. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2014_3_32
Сіверс В. А., Братусь І. В. Культурологічні аспекти туризму. 2017. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/ sivers.htm
Будько М. В., Бортников Є. Г. Культурозбережний і культуротворчий потенціал туристичної діяльності. Вісник ДІТБ. Серія : Економіка, організація та управління підприємствами туристичної індустрії та туристичної галузі в цілому. 2009. № 13. С. 334–338. URL:https://tourlib.net /statti_ukr/ budko2.htm
Любарець В. В. Культурологія туризму. Дні науки філософського факультету – 2017 : матеріали Міжнародної наукової конференції, Київ, 25–26 квітня 2017 р. Ч. 4. С. 152–154. Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет». URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/16845
Антоненко В. Г. Місце міжнародного туризму у взаємодії і взаємозбагаченні культур. Туризм у ХХІ столітті: глобальні тенденції і регіональні особливості : матеріали ІІ Міжнародної науково- практичної конференції. Київський університет туризму, економіки і права. Київ, 10–11 жовтня 2018 р. С. 47–54. URL:https://infotour.in.ua/filotur19.htm
Мініч І. М. Соціальні чинники і функції інфраструктури туризму: соціологічний аналіз : автореферат дисертації кандидата соціологічних наук, Інститут соціології НАН України. К., 2015. 190 с. URL : http://www.disslib. org/sotsialni-chynnyky-i-funktsiyi-infrastruktury-turyzmu-sotsiolohichnyi-analiz
Рахуба Є. С. Соціокультурне значення туризму. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2019. № 16(2). С. 258–269.