TRANSGRESSION IN CONTEXT ART AND ART EXPERIENCE SPACE
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2022.5.8Keywords:
transgression, border, violation, cultural transgression, influence of art, art studies practices.Abstract
The purpose of the work. Сonsists in the philosophical and art-historical understanding of the idea of transgression, which is considered as a powerful impulse of anthroposociogenesis and a factor of changes in the art-historical context. The article sets out the task of distinguishing the phenomenon of transgression and defining this type of transgression as cultural. The research methodology. Іs based on structural-functional and systemic types of analysis, the method of generalization, which made it possible to reveal a common worldview paradigm of a cultural type of transgression. Conclusions. ransgression, which violates generally accepted and well-known boundaries, brings society to a new cultural level, making a breakthrough in the educational, scientific and creative environment. Social transgression is related to the laws that regulate human existence in society, but the phenomenon of cultural transgression is the result of individual innovation in the creation of new cultural values. Thanks to the violation of the generally accepted laws, a person overcomes his own limitations and exercises his personal sovereign will. This is precisely the value of transgression in the context of art studies practices. Transgression in itself is not a positive or negative phenomenon. This is one of the mechanisms of adaptation to new conditions of existence, which enable a person or society to survive in difficult conditions.
References
Батай Ж. Запрет и трансгрессия. URL: http://vispir.narod.ru/bataj2.htm (дата звернення: 10.02.2014).
Батай Ж. Суверенность. Проклятая часть: сакральнаясоциология. М.: Ладомир, 2006.
Вікіпедія про трансгресію. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/
Jenks C. Transgression. Key Ideas. Routledge, 2003. P. 2.
Зимин В. А. Функция трансгрессии (проблема нарушения границ междуполами и поколениями на материале фильма П. Альмодовара «Всѐ о моей матери»). Психоанализ и искусство / сост. Е. А. Спиркина. М.: Когито Центр, 2011. С. 11–35.
Кант И. Пролегомены ко всякой будущей метафизике, могущей появиться как наука. Соч. в 6 т. Т. 4. ч. 1. Москва: Мысль, 1965. C. 175.
Каштанова С. М. Трансгресія як соціально-філософське поняття. URL:https://www.gramota.net/ articles/issn_1997-292X_2014_11-2_24.pdf (дата звернення 05.11.2022)
Ковалів Ю. І. Трансгресія. Літературознавча енциклопедія: у 2 т. Київ. ВЦ «Академія», 2007. С. 496.
Личковах В. А. Концептуальні засади дослідження історії української естетичної думки. Вісник Черкаського університету. Науковий журнал. Серія: Філософські дослідження. Черкаси : Черкаський нац. ун-т ім. Богдана Хмельницького, 2013. С. 76–79.
Поліщук О. П. Інтуїція. Природа, сутність, евристичний потенціал: Монографія. Кіїв : Вид. ПАРАПАН, 2010. 228 с.
Фрейд З. Тотем и табу. Психология первобытной культуры и религии. URL: https://www.gumer. info/bibliotek_Buks/Psihol/fr_tabu/index.php (дата звернення: 10.02.2014).
Фуко М. О трансгрессии. Танатография эроса:Жорж Батай и французская мысль середины XX века. СПб.: Мифрил, 1994. С. 111–131. Хайдеггер М.Бытие и время. Москва, Ad Marginem, 1993. C. 240.
Karpov V. Military museology in the period of the transgression of the society from 1989 to 1991. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтва: наук. журнал. К.: Міленіум, 2018. № 4. С. 43–48.