SYMBOLS AND GRAPHIC TECHNIQUES OF MILITARY-PATRIOTIC IDENTITY
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.4.14Keywords:
military-patriotic identity, symbolism, graphic techniques, military symbols, visual communication, national images, color scheme, typography, emotional impactAbstract
The purpose of the article is to outline the peculiarities of using Ukrainian symbols in the design of modern military-patriotic identity. In the publication, the authors explore the key visual elements used to create a recognizable and emotionally charged identity in the military-patriotic context. Achieving the goal involves solving the following tasks: analyzing scientific research on the topic and literary sources; characterizing symbols and signs; revealing the peculiarities of their use in infographics and logo structure; analyzing logos in the military-patriotic context at the present stage in the practice of Ukrainian designers; determining the peculiarities of interaction between brand identification tools in the urban environment; outlining the methods of displaying Ukrainian historical and national symbols in the compositional structure of logos. The authors of the article analyze the role of symbolism in coats of arms, flags, military attributes and other iconic images in creating a patriotic mood and enhancing the emotional impact on the audience. Particular attention is paid to graphic techniques, including the use of color, typography, compositional solutions and textures, which contribute to the strengthening of military-patriotic associations and through which the transformation of the symbolic image is achieved. The practical significance of the research results is to identify graphic ways to integrate iconic and symbolic elements into the compositional structure of visual communication objects of brands. The obtained results contribute to a deeper understanding of the specifics and role of the use of signs and symbols, the peculiarities of their figurative and associative disclosure in the military-patriotic identity of Ukraine.
References
Айдентика: все, що створює індивідуальність. URL: https://rocketmen.com.ua/ua/article/identity. (дата звернення 26.08.2024).
Айдентика: навіщо бренду візуальне «обличчя» і як його створити. URL: https://sendpulse.ua/blog/creating-a-brand-identity. (дата звернення 25.08.2024).
Знаково-символічні засоби візуальної ідентифікацій бренду URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/25973/1/ZSZVIB_mono_2024.pdf (дата звернення 25.08.2024).
Карпов В. В. Українська звитяга у символах.: Видавець Олег Філюк. Київ, 2016. С. 133–144.
Перерва П. Г. Проблеми управління інноваційним розвитком. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2019. № 4. С. 230–235.
Стулень К. Нова айдентика українського війська: як реалізується ідея «не виглядати так, як ворог». URL: https://novynarnia.com/2020/10/14/nova-ajdentyka1/. (дата звернення 02.10.2024).
Слободянюк М.В. Військова символіка. Українське геральдичне товариство. URL: http://uht.org.ua/ua/part/vijsjkova_symvolika/ (дата звернення 28.09.2024).
Топ-3 заклади у Львові із революційними мотивами. URL: https://tvoemisto.tv/news/top3_zaklady_u_lvovi_iz_revolyutsiynymy_motyvamy_69432.html (дата звернення 25.08.2024).
Удріс-Бородавко Н. С. Графічний дизайн з українським обличчям. «ArtHuss». 2023. C. 5.