MULTIMEDIA IN THE DESIGN OF THE EXHIBITION SPACE OF THE BABYN YAR MUSEUM AND EXHIBITION COMPLEX

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.2.18

Keywords:

Babyn Yar, museum and exhibition complex, multimedia installations, audiovisual installations, Holocaust

Abstract

The article examines the role of multimedia installations in the memorialization of the Babyn Yar tragedy in Kyiv. It provides a detailed description of three key projects: «Stones with Monoculars «A Look into the Past», the installation at 10 Beresteysky Avenue, and «Mirror Field». These installations use a combination of different media formats, such as sound and light effects, video and photo images, and mirror surfaces to immerse visitors in the atmosphere of the Babyn Yar tragedy and commemorate the victims of the Holocaust. The installation «A Look into the Past» consists of stone boulders with monoculars with photos and videos of occupied Kyiv in 1941–1943. The concept of the project is to allow viewers to compare the past and the present, to feel the connection between generations, and to reflect on the tragic fate of the Holocaust victims. The installation at 10 Beresteyskoho Avenue consists of stone boulders with a cut oak trunk between them, a symbol of a life interrupted. The Mirror Field installation consists of a 40-meter diameter mirror disk with 10 metal columns symbolizing the tree of life. On the columns and the disk you can see 100 thousand bullet holes of the same caliber as those used by the Nazis. The mirror surface reflects the environment and the visitors themselves, creating the effect of their presence. The article emphasizes that the multimedia installations of Babyn Yar are important memorial sites that honor the memory of Holocaust victims, call for the memory of the consequences of Nazism and racism, and make us think about the value of life and the need to resist any manifestations of hatred and discrimination. The Babyn Yar installations are unique examples of how multimedia can be combined with symbolism and metaphors to create emotionally charged memorial objects. They demonstrate how art can be an effective tool in countering forgetting and preventing similar tragedies from happening again in the future.

References

Подольський А. Збереження пам’яті про жертви Бабиного Яру: меморіальні контексти та політичні виклики сучасності. Журнал Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України. – 2022. – №1 – С. 121–137.

Матвейчук М. Дослідження території і соціальні мережі жертв трагедії: Центр «Бабин Яр» презентував свої проекти [Електронний ресурс]. Громадська Організація “Хмарочос”. 2020. URL: https://hmarochos.kiev.ua/2020/06/16/doslidzhennya-terytoriyi-i-sotsialni-merezhi-zhertv-tragediyi-tsentr-babynyar-prezentuvav-svoyi-proyekty/ (дата звернення: 24.05.2024).

Катаєва М. До роковин трагедії у Бабиному Яру встановлюють особливі інсталяції. Інтернет-видання «Вечірній Київ». 2020. URL: https://vechirniy.kyiv.ua/news/45314/ (дата звернення: 24.05.2024).

Катаєва М. Бабин Яр: стіна плачу з кристалів та дзеркальне поле. Інтернет-видання «Вечірній Київ». 2021. URL: https://vechirniy.kyiv.ua/news/48895/ (дата звернення: 24.05.2024).

Ворона Г. Побачити окупований Київ 1941 року. На проспекті Перемоги відкрили інсталяцію до Дня пам’яті жертв Голокосту. Інтернет-видання Big Kyiv. 2021. URL: https://bigkyiv.com.ua/pobachytyokupovanyj-kyyiv-1941-roku-zhertvam-natsystiv-prysvyatyly-instalyatsiyu-na-prospekti-peremogy/ (дата звернення: 25.05.2024).

Пожарська Н. Аудіовізуальна інсталяція. Дорога скорботи. Інтернет-видання «Бабин Яр». 2021. URL: https://babynyar.org/ua/audio-installation (дата звернення: 25.05.2024).

Панченко О. Бабин Яр: Бабин Яр. Стіна плачу з кристалів і дзеркальне поле. Інтернет-видання «ТиКиїв». 2023. URL: https://tykyiv.com/vulici/babin-iar-stina-plachu-z-kristaliv-ta-dzerkalne-pole/ (дата звернення: 25.05.2024).

Гладчук М. Технологічно-конструктивний підхід до проєктування інтерактивних об’єктів зі змінною геометрією в дизайні громадського середовища. Актуальні проблеми сучасного дизайну : збірник матеріалів III Міжнародної науково-практичної конференції : праці ІІІ міжнар. наук.-техн. конф., м. Київ, 22 квітня 2021 р. Київ, КНУТД, 2021. – С. 221–224.

Published

2024-07-05

How to Cite

Черніков, М. М. (2024). MULTIMEDIA IN THE DESIGN OF THE EXHIBITION SPACE OF THE BABYN YAR MUSEUM AND EXHIBITION COMPLEX. Ukrainian Art Discourse, (2), 154–160. https://doi.org/10.32782/uad.2024.2.18

Issue

Section

Статті