TECHNOLOGICAL RESEARCH OF TARAS SHEVCHENKO'S WATERCOLORS FROM THE PERIOD OF HIS STUDY AT THE SAINT PETERSBURG ACADEMY OF ARTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.2.1Keywords:
drawings, Bristol board, underdrawings, UV-fluorescence, X-ray fluorescence analysis, Fourier transform infrared spectroscopyAbstract
The aim of the article is a comprehensive technological study of four Taras Shevchenko’s watercolors from the Taras Shevchenko National Museum’s collection, created in 1839–1840, and the introduction of the results into scientific circulation. The methodology was to apply a multi-analytical approach, including artistic stylistic, comparative analyses, and empirical methods of scientific research. The characteristic features of the drawings, the technique of their execution, and the art materials composition were established by non-destructive optical and physicochemical methods. Imaging in different spectral ranges, optical microscopy, X-ray fluorescence analysis, and Fourier transform infrared spectroscopy were used. The presented work is the first comprehensive study of Taras Shevchenko's drawings of 1839–1840 aimed at establishing the technological characteristics of the supports, the author's technique of underdrawings application, and the identification of paint layer pigments. It was shown that the Bristol board was used as an artwork support. The fiber and elemental composition of the boards and the type of sizing (animal glue) were determined. It has been established that the main board fillers are kaolin and gypsum. Smalt was identified as an optical brightener in the Bristol cardboard of two works. Infrared imaging has revealed extensive underdrawings that include composition changes, clarifying outlines, and hatching techniques in shadow modeling. The painting technique and pigment palette of the paint layer were established, and it was shown that the artist used powdered gold paint to create the drawings. Based on the results of the conducted research, it is proposed to make revisions to the attribution of Taras Shevchenko’s watercolors.
References
Шевченко Т. Г. Повне зібрання творів : у 12 т. / Редкол.: М. Г. Жулинський (голова) та ін., Упоряд. І. М. Вериківська, Н. М. Клименко, М. В. Скиба, В. О. Судак. Київ : Наукова думка, 2005. Т. 7: Мистецька спадщина. Живопис і графіка. 504 с.
Юр М. Живопис Тараса Шевченка. Художньо-стилістичний аналіз. Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки. 2012. № 4. С. 86–91.
Гомирева О. І. Аналіз акварельних портретів Тараса Шевченка. Вісник Харківської державної академії мистецтв. 2018. № 3. С. 36–45. https://doi.org/10.5281/zenodo.1406580.
Дослідження та наукова реставрація раритетів Національного музею Тараса Шевченка : каталог виставки експонатів, відреставрованих та досліджених фахівцями Національного науково-дослідного центру України (Київ, 6 бер.–26 трав. 2012 р.) /ред. Н. Грязнова, Н. Лозова, С. Смірнова, Г. Новікова. Київ : ННДРЦ України, 2012. 104 с.
Шиленко Ю. Дещо про атрибуцію та дослідження живописних полотен Т.Г. Шевченка. МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія. 2012. № 8. С. 365–375.
Шиленко Ю. Живописне полотно Тараса Шевченка «Катерина»: історія побутування, атрибуція та дослідження. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2014. № 25. С. 238–246.
Майстренко-Вакуленко Ю. Графічна спадщина Тараса Шевченка як чинник мистецької майстерності: погляд на матеріали і техніку виконання. Мистецтвознавство України. 2009. № 10. С. 29–37.
Андріанова О.Б., Біскулова С.О., Борисенко М.О. Технологічне дослідження як складова експертизи та реставрації творів мистецтва на паперовій основі. Сучасні проблеми консервації і реставрації та писемної культури на пергаментній і паперовій основах : матеріали доповідей Першої міжнар. наук.-практ. конф. (Львів, 23 листоп. 2018 р.). Львів : УАД: ЛННБ України ім. В. Стефаника, 2018. С. 23–31.
Laurentius F., Laurentius T. Watermarks 1450–1850. A Concise History of Paper in Western Europe. Leiden, Boston : Brill, 2023. 320 p.
Krill J. English Artists’ Paper: Renaissance to Regency. New Castle, Delaware : Oak Knoll Press, 2001. 260 p.
Андріанова О., Біскулова С., Перевальський В., Чуєва К., Шостак О. Технологічні дослідження творів європейської графіки з колекції музею Ханенків. Наука. Мистецтво. Студії. Освіта. Методичний посібник. Київ : Фенікс, 2020. 64 с.
Manso M., Carvalho M. L., Queralt I. Vicini S., Princi E. Investigation of the composition of historical and modern Italian papers by energy dispersive X-ray fluorescence (EDXRF), X-ray diffraction (XRD), and scanning electron microscopy energy dispersive spectrometry (SEM-EDS). Applied spectroscopy. 2011. Vol. 65, № 1. P. 52–59. https://doi.org/10.1366/10-06105.
Manso M., Costa M., Carvalho M. L. X-ray fluorescence spectrometry on paper characterization: A case study on XVIII and XIX century documents. Spectrochimica Acta Part B: Atomic Spectroscopy. 2008. Vol. 63, №. 11. P. 1320–1323. https://doi.org/10.1016/j.sab.2008.07.001.
Андріанова О., Біскулова С., Фесенко О. Дослідження паперу сучасними методами недеструктивного аналізу та визначення часу його виробництва. Вісник Львівського університету. Серія хімічна. 2016. Випуск 57. Ч. 1. С. 212–218.
Zlámalová Cílová Z., Gelnar M., Randáková S. Smalt production in the ore mountains: Characterization of samples related to the production of blue pigment in Bohemia. Archaeometry. 2020. Vol. 62, № 6. P. 1202–1215. https://doi.org/10.1111/arcm.12584.
Pigorsch E., Obenaus H. Spectroscopic investigations for the dating of paper from the nineteenth century. Applied Spectroscopy. 2023. Vol. 77, № 3. P. 231–238. https://doi.org/10.1177/0003702822113929.
Reissland B., Poulsson T. G., van Keulen H., Joosten I. Thomas Fearnley en route: a 19th century artist's choice of drawing and fixing materials. Studying the European Visual Arts 1800–1850. Paintings, Sculpture, Interiors and Art on Paper / Ed. J. H. Townsend and A. Vandivere (Eds.). London : Archetype Publications, 2017. P. 82–93.
de Fonjaudran Ch. M., Acocella A., Accorsi G., Tamburini D., Verri G. et al. Optical and theoretical investigation of Indian yellow (euxanthic acid and euxanthone). Dyes and Pigments. 2017. Vol. 144. P. 234–241. https://doi.org/10.1016/j.dyepig.2017.05.034.