STRATEGIES OF VISUAL IMPACT IN POLITICAL POSTER DESIGN OF THE PERIOD AND WORLD WAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.6.12

Keywords:

poster, World War I, visual communication, design, graphic image

Abstract

The article examines the use of the poster as a means of mass influence during the First World War. The purpose of the article is to analyze the strategies of effective communication and visual action in the design of a political poster. Also, the identification of national features of the construction of its artistic image and specific informational or emotional content. The formation of public opinion, popular support for the war effort, and the general raising of morale were the main motives of the opposing parties’ posters. But in each of the countries, the visual solution and communicative approach were coordinated with the national, mental and cultural characteristics of the citizens for the effectiveness of the campaign and the effectiveness of the message. In the course of the research, thematic priorities and means of artistic expression in the formation of a visual image are shown on the examples of political war posters of various states. All the nations that participated in the Great War were motivated by the effectiveness of mass information and poster propaganda and achieved very specific goals – mobilizing and manning the ranks of the military, encouraging financial aid, demonizing and demoralizing the enemy. Today, these posters reflect the spirit of the era, cultural values and society’s attitude to important events. They have become part of the cultural and identification experience of every nation. The research makes it possible to understand the role of visual communication in the formation of an information resource and to identify key aspects and patterns of interaction between visual elements and the information context, which quickly and effectively affect public consciousness during the period of global world conflicts.

References

Перга, Т., Шевчук, Т. (2017). Вплив воєнної пропаганди на британське суспільство під час Першої світової війни. Сторінки історії: збірник наукових праць, 2017. № 43. С. 59-66.

Гладун О. Український плакат: етапи розвитку візуально-пластичної мови. Збірник наукових праць. Сучасне мистецтво, 2018. № 14. С. 115-122.

Залевська О. Візуально-пластична мова українського плакату 20-х–початку 30-х років. Традиції та новітні технології у розвитку сучасного мистецтва, 2016. № 3. С. 44-46.

Легасова Л. Світові війни мовою плаката. Вісник Книжкової палати, 2009. № 9. С. 49-50.

Маєвський О. Політичний плакат і карикатура як засоби ідеологічної боротьби в Україні 1939–1945 рр.: дис.… канд. іст. наук. 07.00.01 / Інститут історії України НАН України. Київ, 2016. 311 с.

Питльована Л. Жінка на британському пропагандистському плакаті часів Першої світової війни: образи і контексти. Перша світова війна у фокусі історії (дипломатичні та політичні колізії Великої війни) : монографія. Київ : Кондор-Видавництво, 2016. C. 86-125.

Цинковська І., Юхимець Г. Український плакат періоду Великої Вітчизняної війни у фондах НБУВ. Історія України: маловідомі імена, події, факти: зб. ст. Київ: Інститут історії України НАН України, 2004. Вип. 26, С. 120–133.

Коляда І., Маєвський О. Національні образи в українському плакаті періоду Другої світової війни. Історія в школі, 2012. № 5-6, С. 1–4.

Орлик С. Плакати і листівки у пропаганді облігацій військових позик в російській імперії в роки першої світової війни. Society. Document. Communication. Соціум. Документ. Комунікація, 2022. 1(13), C. 208-228.

Лисий Ю. Військові плакати 1914-1920 рр. URL: https://peraspera.video.blog/2019/12/26

Guffey, E. (2015). Posters: A Global History, Reaktion.

Meggs, P.(1998). A History of Graphic Design. NJ. John Wiley and Sons.

Müller-Brockman, J. (2004). History of the Poster. NY. Phaidon.

Paret, P., Lewis, В., Paret, P. (1992). Persuasive Images: Posters of War and Revolution. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Aulich, J. (2007). War Posters: Weapons of Mass Communication. London: Imperial War Museum; New York: Thames and Hudson.

Witkowski, T. H. (2003). World War II Poster Campaigns--Preaching Frugality to American Consumers. Journal of advertising, 32(1), 69-82.

Kingsbury, C. M. (2010). For home and country. World War I propaganda on the home front, Lincoln : University of Nebraska Press [in English].

Koureas, G. (2007). Memory, masculinity and national identity in British visual culture, 1914-1930. A study of ‘unconquerable manhood’, Aldershot; Burlington : Ashgate.

Троян С. Велика війна 1914–1918 рр.: витоки, характер, наслідки: Монографія. Київ : Видавничий дім «Кондор», 2018. 536 с.

100 років незалежності: як рекламувала себе УНР. Інфографіка, мапи. URL: https://novynarnia.com/2018/01/22/100-rokiv-nezalezhnosti-yak-bula-reklamuvala-sebe-unr-infografika-mapi/

Hardie, M. S. (2016). War posters issued by belligerent and neutral nations 1914-1919, New York: Dover Publications.

Published

2023-12-28

How to Cite

Струс, А. С., & Мельник, О. Я. (2023). STRATEGIES OF VISUAL IMPACT IN POLITICAL POSTER DESIGN OF THE PERIOD AND WORLD WAR. Ukrainian Art Discourse, (6), 98–104. https://doi.org/10.32782/uad.2023.6.12

Issue

Section

Статті