MODERN TRENDS IN ENVIRONMENTAL FONT POSTER DESIGN
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2023.5.8Keywords:
environmental poster, graphic design, font, visual languageAbstract
The purpose of the article is to highlight effective forms of using type in the process of improving skills, observing and experimenting in design practice aimed at drawing attention to environmental issues of society in the language of environmental graphics. The research is based on the study of the international collection of type posters "4th Block", collected over thirty years of the International Triennial of Environmental Posters "4th Block", information about the history of which will also be presented. In search of ideas and visual solutions to provide typographic compositions with more impact and energy, the international design community is creating a new typographic language for important poster messages. This attracts new generations of artistic elite to participate in communication and dissemination of the best ideas of humanity through their own artistic experience. The varied and significant volume of contemporary type posters affirms the important role of type in design and provides a deep understanding of letterforms and their effective use. Scientific novelty lies in the identification of new visual approaches in modern type design when solving important environmental and social issues, which can be used in educational and methodological recommendations of the discipline “Type Design”. Conclusions. The activities of the International Triennial of Environmental Posters “4th Block” received an echo far beyond the borders of Ukraine, demonstrated the spirit of global solidarity, became a place of cultural communication and an accumulator of the creative potential of the global design community, the goal of which is to serve the best aspirations of humanity. An analysis of the collection of type posters collected over the thirty years of the triennial demonstrated a qualitative transition from despair and radicalism to a creative, constructive position based on uniting people in solving important environmental and social issues. The type poster turned out to be a creative laboratory in search of new iconic systems of visual language, capable of giving impetus to the next generation of designers. The results of a thorough study of the "4th Block" collection can become a practical basis for a new discipline in the field of contemporary graphic design.
References
Альбом-каталог VII Міжнародної трієнале екоплакату «4-й Блок 7». Харків: A4 plus, 2009. 228 с., іл.
Альбом-каталог VIII Міжнародної трієнале екоплакату «4-й Блок 2012». Харків: A4Плюс, 2012. 256 с., іл.
Альбом-каталог IX Міжнародної трієнале екоплакату «4-й Блок». Харків: Перша експериментальна типографія, 2015. 192 с., іл.
Альбом-каталог. Х Міжнародна трієнале екоплаката «4-й Блок». Харків: A4plus, 2018. 224 с., іл.
Альбом-каталог. ХI Міжнародна трієнале екоплаката «4-й Блок». Харків: A4plus, 2021.231 с., іл.
Векленко О. 4-Й БЛОК 1-10 /THE 4TH BLOCK 1-10. Харків: «Промарт», 2019, 239 с.; іл.
Датський музей плакату : вебсайт. URL: https://www.danskplakatmuseum.dk (дата звернення: 14.11.2022)
Іваненко Т. О. Міжнародний студентський конкурс зі шрифту і каліграфії Pangram: становлення, розвиток, перспективи. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків : ХДАДМ, 2021. № 2. С. 218–235.
Іваненко Т. О., Мудаліге О. І. Шрифтовий плакат: творчий метод дизайнерів різних культурних регіонів алфавітної системи писемності (за матеріалами колекції «4‑й БЛОК: музей, архів, лабораторія»). Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків: ХДАДМ, 2021. № 1. С. 5–12. URL: https://visnik.org.ua/pdf/v2021-01-01-Ivanenko-Mudalige.pdf (дата звернення: 11.01.2022)
Іваненко Т. О. Прояви зооморфних мотивів у сучасному акцидентному шрифті. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків: ХДАДМ, 2007. № 6. С. 59–65.
Каталог-збірник «I-III Міжнародні трієнале екоплакату «4-й Блок» (1991,1994,1997). Харків: A4 plus, 1997. 182 с., іл.
Каталог Міжнародної виставки графіки і плаката «4-й Блок». Х: Харків, 1991. 204 с. іл.
Мудаліге О. Друкована графіка Японії Кінця XX ст. (з колекції Асоціації дизайнерів-графіків «4-й Блок»)/ «Педагогічні аспекти підготовки викладачів з візуального мистецтва та дизайну: сучасність і перспективи» та «Актуальні питання мистецтвознавства: виклики XXI століття» // Збірник матеріалів Міжнародних науково-методичних конференцій професорсько-викладацького складу і молодих учених в рамках IX Міжнародного форуму «Дизайн-освіта 2017», м. Харків, 9-12 жовтня 2017 року. – Харків: ХДАДМ, 2017. 368 с.
Музей плакату Лахті : вебсайт. URL: https://www.lahdenhistoriallinen.fi (дата звернення: 14.11.2022)
Музей плакату у Вілянові : вебсайт. URL: https://postermuseum.pl (дата звернення: 12.11.2022)
Северина О. Екологічний плакат: становлення та розвиток (за матеріалами Міжнародних трієнале «4-й Блок») : дис. на здоб. наук. ступ. канд. мист. : 17.00.05 – Образ. мист-во; Харків. держ. акад. диз. і мист-в. Харків. 2019. 307 с. : іл.
Шауліс К. Японська графіка кінця ХVІІІ – початку ХХІ ст.: художня репрезентація образів природи : дис. на здоб. наук. ступ. канд. мист. : 17.00.05 – Образ. мист-во; Харків. держ. акад. диз. і мист-в. Львів, 2020. 422 с. : іл.
Японський міжнародний музей плакату : вебсайт. URL: https://www.ogaki-postermuseum-japan.com (дата звернення: 15.11.2022)
«4-й Блок». Кращі плакати і графіка з екології визначних сучасних принтмейкерів: Альбом / Уклад. О.А. Векленко, В.І. Лесняк. Х.: Колорит, 2005. 172 с.: іл.
75 років вищої художньої школи Харкова, 1921 – 1996 / Упор. Даниленко В., Бикова Л. Х.: ХХПІ, 1996. – 146 с.
VI Міжнародна трієнале екологічного плакату «4-й Блок»: Каталог-альбом. Харків: Константа, 2006. 180 с.: іл.
Poster House: вебсайт. URL: https://posterhouse.org (дата звернення: 13.11.2022)