MORPHOLOGY AND IMAGINARY COMPONENT OF CHINESE HIEROGLYPHS IN THE CONTEXT OF CALLIGRAPHY AND MODERN COMPUTER TECHNOLOGIES

Authors

  • Weirong Wang

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.3.2

Keywords:

Chinese characters, hieroglyphics, morphology, image, display font, calligraphy, lettering, typeface design

Abstract

The article examines the peculiarities of the morphology of the forms of modern Chinese hieroglyphics, as well as its figurative component in the context of calligraphic traditions and digital technologies of font creation. Examples of digital Chinese fonts made using font programs in the Unicode system were used as material. The work states that Chinese hieroglyphics has a long history of formation and development, because it is based on certain features of the worldview and traditions of Chinese culture as a whole, and the main factor in preserving traditions is calligraphy. The importance of calligraphy as an element of Chinese artistic culture is emphasized. Modern digital fonts and Chinese lettering imitate the calligraphic writing of characters with a brush, which gives them a certain imagery, associative and artistic potential. for the first time, the question of the influence of the figurative component of hieroglyphics on the perception of the idea of a hieroglyph symbol and its dependence on its morphology was considered and posed. The importance of modern computer technologies for expanding the possibilities of typeface design, in particular, the creation of figurative fonts, is emphasized. It was found that designers create characters that have constant elements with a high level of readability according to their morphology, which preserves the original rigid structure of graphemes of simplified or traditional writing based on the principle of dominance of the recognition position of Chinese characters. The question of the possible level of strengthening of the figurative component of hieroglyphics through the use of more pronounced artistic means, as well as the mutual influence of morphology and the image of hieroglyphics on the perception of the symbol as a whole, is brought up for consideration. A perspective for further research is the classification of modern Chinese hieroglyphics, which includes digital fonts, lettering and animation, according to certain visual characteristics.

References

李從欽 漢字和中國設計 中國藝術研究院研究生院 2006年 [Лі Цунцінь. Китайські ієрогліфи та китайський дизайн. Вища школа Китайської академії мистецтв. 2006].

杜安•比利 用漢字設計民族圖案的研究 藝術教育 2006 年第 [Дуан Білі. Дослідження дизайну етнічних візерунків із використанням китайських ієрогліфів. Художня освіта. 2006].

牛瑤 對現代漢字字體設計的思考 廣東輕工業職業技術學院學報 2015 年第 2 期。第 14 部分。第 70–73 頁 [Ню Яо. Думки про дизайн сучасних китайських шрифтів. Журнал Гуандунського професійно-технічного коледжу легкої промисловості. 2015. Випуск 2. Частина 14. С. 70–73].

蘇培成 現代漢字基礎. 北京:編 北京大學, 2001 [Су Пейчен. Основні положення сучасної китайської ієрогліфіки. Пекін: Пекінський університет, 2001].

Чжоу Чен. Китайская каллиграфия: от традиции до практики использования в современном дизайне : дис… канд. искусствоведения : 17.00.07. Харків, 2016. 360 с.

袁玉敏,汉字方向-古代书和西方版本中汉字位置的比较研究,新艺术, 2015 年第 4 期, 第 50–55页 [Юань Юмінь. Напрямок китайських ієрогліфів. Порівняльне дослідження розташування китайських ієрогліфів у стародавніх книгах та західних версіях. Нове мистецтво. 2015. № 4. С. 50–55].

Lisa Huang. Type classification in CJK: Chinese. URL: https://fonts.google.com/knowledge/type_in_china_japan_and_korea/type_classification_in_cjk_chinese (дата звернення: 20.01.2023).

Ross F. Aspects of typographic communication: notes on South Asian typeforms. In: Makinson, John (ed.) Honoris Causa: Essays in Honour of Aveek Sarkar. Allen Lane, UK, 2015, pp. 47–77. ISBN 97802412486769. Kapr А. Ästhetik der Schriftkunst. Thesen und Marginalien. Fachbuchverlag, Leipzig 1977, 127 s.

Toleva G. About Chinese Fonts. URL: https://www.1stopasia.com/blog/about-chinese-fonts/ (дата звернення: 18.08.2022).

Hynuza. Chinese Typographic Design. URL: https://medium.com/@Hynuza/typographic-design-in-asianlanguage-4bb1035ebb7 (дата звернення: 08.01.2021).

Іваненко Т. О. Художньо-образні особливості формоутворення акцидентного шрифту : дис. … канд. мистецтвознавства : 05.01.03. Харків, 2006. 332 с.

Ван Вейжун. Особливості сучасної китайської ієрогліфіки. «Соціокультурні тенденції розвитку сучасного дизайну та мистецтва» : Матеріали VII міжнародної науково-практичної конференції (8–10 вересня 2021 року), ХНТУ. Херсон : ХНТУ, 2021. С. 159–160.

Ван Вейжун. Развитие акцидентных форм китайского наборного шрифта: практика Запада и Востока. «Функції дизайну в сучасному світі: виміри 2020» : Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (20–21 березня 2020 року). Суми : ФОП Цьома С.П., 2020. С. 26–28.

趙磊 民國美術字體的“現代”研究 工業設計 江蘇師範大學美術學院 2020 年第 3 期 第 146–147 頁

[Чжао Лей. «Сучасне» дослідження шрифтів образотворчого мистецтва у Китайській Республіці. Промисловий дизайн. Академія образотворчих мистецтв, Педагогічний університет Цзянсу. 2020. Випуск 3. С. 146–147].

Published

2023-09-22

How to Cite

Ван, В. (2023). MORPHOLOGY AND IMAGINARY COMPONENT OF CHINESE HIEROGLYPHS IN THE CONTEXT OF CALLIGRAPHY AND MODERN COMPUTER TECHNOLOGIES. Ukrainian Art Discourse, (3), 12–19. https://doi.org/10.32782/uad.2023.3.2

Issue

Section

Статті