WALL PAINTING OF THE TRINITY GATE CHURCH OF THE KYIVPECHERSK LAVRA IN THE CONTEXT OF THE DEVELOPMENT OF AESTHETIC BAROQUE TRENDS

Authors

  • Olena Afonina

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.3.1

Keywords:

Trinity Gate Church, monumental painting, aesthetics, Ukrainian Baroque, Kyiv-Pechersk Lavra

Abstract

The modern uplift of national self-awareness and identity focuses on addressing, rethinking the culturalhistorical and artistic processes of the past, as well as the need to promote the artistic heritage of Ukraine in the world artistic space. The purpose of the article is to analyze the features of the monumental paintings of the Trinity Gate Church of the Kyiv-Pechersk Lavra from the point of view of the development of baroque aesthetics and the mutual influences of various types of art. The research methodology is based on general scientific methods and approaches, including: dialectical, systemic, structural and functional, artistic analysis method. The unprecedented rise of culture and art, which began in Ukraine in the second half of the 17th century thanks to the spread of baroque trends, was characterized by the creation of lavishly decorated architecture, interiors and household items with florid monumental paintings. A classic example of the “golden age” of the Ukrainian Baroque, preserved to this day, is the ensemble of frescoes of the Trinity Gate Church of the Kyiv-Pechersk Lavra, which imprinted on its walls the essence and versatility of the “capricious” style. It was found that, saturated with national colour, the monumental paintings of the Trinity Church acquire originality and uniqueness thanks to the synthesis and interaction of different types of art: visual, decorative and applied, graphic. Conclusions. Embodying the entire spectrum of worldview, moral values and aesthetic demands of society, the wall painting of the Trinity Church became a model of the artistic thinking of its time. The formation of aesthetic principles took place in the paradigm of the promotion of humanistic ideas in all spheres of culture and the understanding of nature as a collection of mysterious signs and symbols inherent in baroque thinking.

References

Українське бароко: у 2 т. / [кер. проекту Д. Наливайко; ред. кол. Д. Горбачов та ін.] Харків : ACTA, 2004. Т. 1. 677 с.

Martin J. R. (2018). Baroque. New York, NY : Routledge. 368 p.

Піщанська В.М. Духовний синкретизм ідейно-естетичних форм українського бароко. Гуманітарний корпус: зб. наук. статей з актуальних проблем філософії, культурології, психології, педагогіки та історії. Вип. 18. Вінниця : ТОВ «ТВОРИ», 2018. С. 88–91.

Овсійчук В. Українське малярство X–XVIII століть. Проблеми кольору. Львів : Інститут народознавства HAH України, 1996. 480 с.

Свенціцька В.І. Український живопис XVI–XVII й XVIII ст. в контексті візантійських мистецьких традицій та західноєвропейського бароко. Українське барокко та європейський контекст: архітектура, образотв. мистецтво, театр і музика / АН УРСР, Ін-т мистецтвознав., фольклору та етнографії ім. М. Т. Рильського, Пол. акад. наук, Ін-т мистецтва [редкол.: О.К. Федорук (відп. ред.) та ін.]. Київ : Наук. думка, 1991. С. 90–95.

Кондратюк А. Першовзірці та аналоги композицій стінопису Троїцької церкви Києво-Печерської лаври. Лаврський альманах: Києво-Печерська лавра в контексті історії та культури: Зб. наук. праць. Вип. 12 /[Ред. рада: В.М. Колпакова (відп. ред.) та ін.] Київ : Віпол, 2004. С. 60–71.

Нікітенко М. Покаянна символіка монастирського входу. Лаврський альманах: Києво-Печерська лавра в контексті історії та культури: Зб. наук. праць. Вип. 12 / [Ред. рада: В.М. Колпакова (відп. ред.) та ін.] Київ : Віпол, 2004. С. 95–102.

Вортман Д. Про час спорудження Троїцької надбрамної церкви Києво-Печерського монастиря. Київська старовина. Київ : Центр пам’яткознавства АН України і Укр. т-ва охорони пам’яток історії та культури, 1998. №1. С. 185–188.

Лук’янченко В. Новий погляд на реконструкцію початкового вигляду Троїцької надбрамної церкви Києво-Печерської лаври. Місто: історія, культура, суспільство. №10 (3), 2020, С. 21-40. DOI: https://doi.org/10.15407/mics2020.10.021

Макаров А. Світло українського бароко. Київ : Мистецтво, 1994. 285 с.

Монументальний живопис Троїцької надбрамної церкви Києво-Печерської лаври: Каталог /Автор-упорядник А. Кондратюк. Київ : «Квіц», 2005. 252 с.

Кара-Васильєва Т.В. Т. 3 : Мистецтво другої половини XVI–XVIII століття. Історія українського мистецтва : у 5 т. Київ : [ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України], 2011. 1087 c.

Нікітенко М.М. Літературні витоки пейзажного живопису Троїцької надбрамної церкви Києво-Печерської лаври. Могилянські читання 2005 року: Зб. наук. пр. : Монастирські комплекси в контексті християнської культури. Київ : Фенікс, 2006. С. 394–404.

Published

2023-09-22

How to Cite

Афоніна, О. С. (2023). WALL PAINTING OF THE TRINITY GATE CHURCH OF THE KYIVPECHERSK LAVRA IN THE CONTEXT OF THE DEVELOPMENT OF AESTHETIC BAROQUE TRENDS. Ukrainian Art Discourse, (3), 6–11. https://doi.org/10.32782/uad.2023.3.1

Issue

Section

Статті