GRAPHIC DESIGN AS A POWERFUL PROMOTER OF NATIONAL HERITAGE (ON THE EXAMPLE OF PRODUCTS IN THE VYTYNANK TECHNIQUE)

Authors

  • Olena Svitlychna
  • Iryna Udris
  • Olena Zalevska

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.2.12

Keywords:

graphic design, stylization, vytynanka, ornament, laser cutting

Abstract

The war in Ukraine caused unprecedented interest in national heritage, Ukrainian ethnic style, cultural origins not only within the country, but also far beyond its borders. One of the traditional and widespread types of decorative art of Ukraine is vytynanka, which in terms of its visual and decorative qualities is the most refined, elegant and majestic art in its restraint. In addition, modern vytynanka, as a form of creativity that is almost independent of technical and technological limitations, began to actively generate various combinatorial variations of ornamental art in all its beauty. Moreover, modern computer and printing technologies, which were traditionally considered the basis of exclusively graphic design, began to be actively involved in the production and rapid distribution of vytynanka in almost all types of design creativity, from modest in size (and not in terms of decorative qualities) to holiday cards or openwork packages to majestic both in terms of size and composition of elements of interiors or exteriors. And a separate interesting group consists of works of object design using the vytinanka technique, such as lampshades for lighting devices or lace lamps, ornamental interior partitions or sliding screens, abstract three-dimensional decorative decorations like «mobiles» or quite concrete, but «alternative» designer New Year’s decorations Christmas trees. The article highlights and substantiates the basic role of modern graphic design for the popularization of vytinanka. The unlimited possibilities of replicating products of varying degrees of ornamental complexity and different sizes are shown: from the smallest ones made of traditional paper or cardboard to the largest ones made of wood, plastic or even concrete. Thus, the possibility of significant replication far-sightedly integrates vytynanka into mass use for further penetration into the modern consumer space, which can affect, including, a significant correction in the direction of positive perception in the attitude to traditional domestic cultural codes.

References

Українське народне декоративне мистецтво : навч. посіб. / Р. В. Захарчук‐Чугай, Є. А. Антонович. Київ.: Знання, 2012. 342 с.

Шевченко Є.І., Корнієнко В.І. Українська витинанка. Альбом‐каталог. Київ : Народні джерела, 2013. 112 с.

Селівачов М. Лексикон української орнаментики. Київ, 2005. 399 с.

Тихонюк О. В. Мистецтво витинанки в Україні кінця ХХ – початку ХХІ століть : автореф. дис. … канд. мист. : 17.00.06. Івано-Франківськ. 2010. 20 с.

Станкевич М. Українські витинанки. Київ : Наукова думка, 1986. 123 с.

Храмова‐Баранова О. Л. Витинанка в контексті сучасної візуальної культури України. Історія науки і техніки. 2018. том 8, вип. 1 (12). С. 75–82.

Світлична О., Залевська О. Техніка витинанки як частина сучасного графічного дизайну (на прикладах студентських робіт). Актуальні проблеми сучасного дизайну : матеріали V міжнар. наук.-практ. конф. 27 квітня 2023 р. Київ : КНУТД, 2023. С. 65–70.

Гальчинська О., Павленко А., Улік К., Денисова Є. Художні образи української витинанки як джерело натхнення в графічному дизайні. Актуальні проблеми сучасного дизайну : матеріали ІV міжнар. наук.-практ. конф. 27 квітня 2022 р. Київ : КНУТД, 2023. С. 50–53.

Світлична О., Залескька О. Новорічна ялинка – новий вид прикладного дизайну стилю «ecofriendly» (на прикладах студентського формоутворення). Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка : Дрогобич. 2023. вип. № 62. С. 83–92.

Published

2023-08-04

How to Cite

Світлична, О. М., Удріс, І. М., & Залевська, О. Ю. (2023). GRAPHIC DESIGN AS A POWERFUL PROMOTER OF NATIONAL HERITAGE (ON THE EXAMPLE OF PRODUCTS IN THE VYTYNANK TECHNIQUE). Ukrainian Art Discourse, (2), 97–107. https://doi.org/10.32782/uad.2023.2.12

Issue

Section

Статті