EMBODIMENT OF MODERN GRAPHIC IMAGES IN THE ARTISTIC EXPERIMENTS OF OLEG DENYSENKO (ECOLINE)

Authors

  • Svetlana Streltsova

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.1.4

Keywords:

creativity of O. Denysenko, graphics, individual style, transformation of images, figurative and symbolic interpretation

Abstract

The purpose of the article is to highlight the creative work of the famous Ukrainian artist Oleg Denysenko, who has been repeatedly recognized abroad and in Ukraine by both representatives of artistic circles and collectors. For all the time of the artist’s artistic practices, no thorough research of his work and experimental searches in graphics has been made, no creative style and graphic language of the artist have been described. The artist’s work was mentioned in some articles, superficially revealed in studies of the creative work of representatives of the Lviv graphic school working in certain graphic techniques and trends. The figure of O. Denysenko has long occupied a significant place among the representatives of Ukrainian printmaking and graphics. This is the case when the artist and his work are more recognized abroad than in Ukraine. Denysenko is a representative of artistic techniques that have existed for more than five centuries, who is not afraid to improve, experiment, and make new searches for graphic embodiment of images and philosophical considerations. The article explores artistic practices and experiments in graphics on the example of the series of graphic works «ecoline». Attention is drawn to the process of searching for new images, methods and visual techniques, as well as to the means of revealing artistic expression. An overview of the stylization, expressiveness of the graphic language and individual manner is given. The possibility of further studying the transformation of graphic images in other techniques and plot compositions is considered. The basis of experimental searches, the emergence of figurative and symbolic interpretations, and the author’s innovations are revealed.

References

Загакайло О. Львівський графік Олег Денисенко: «Мистецтво Україні, як і військо, живе завдяки волонтерам». URL: https://zn.ua/ukr/ART/lvivskiy-grafik-oleg-denisenko-mistectvo-v-ukrayini-yak-iviysko-zhive-zavdyaki-volonteram-_.html (дата звернення: 17.01.2023).

Зиміна П. Олег Денисенко: «Ми настільки звикли до банальних речей, що не помічаємо їх геніальності». URL: https://platfor.ma/magazine/text-sq/experience/oleg-denisenko/ (дата звернення: 22.01.2023).

Михальчук В. «Крестовый поход» Олега Денисенко: индивидуальный стиль львовского мастера в контексте современного украинского искусства. Scientific light, 2020. Вып. 1(8). С. 3–8.

Наш Львів: ювілейний збірник 1252–1952. Our Lviw: jubille almanac 1252–1952. Нью-Йорк : Вид-во «Червона калина», 1953. 216 с.

Руденко О. Львівська школа графіки як визначне явище в українському мистецтві. Українська академія мистецтва. 2016. Вип. 25. С. 23–33. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Uam_2016_25_5 (дата звернення: 22.01.2023).

Стасенко В. В. Денисенко Олег Іванович. Енциклопедія Сучасної України : енциклопедія / ред.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк та ін.; НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2007. Т. 7. URL: https://esu.com.ua/search_articles?id=21637

Стрельцова С. В. «Скульптура Олега Денисенка як тривимірна археологія графічних творів», АРТ-платФОРМА. 2020. Вип. 2. С. 210–229. URL: https://doi.org/10.51209/platform.2.2.2020.209-228 (дата звернення: 17.01.2023).

Шепеть Т. Національна специфіка графічних аркушів традиційно побутової та історичної тематики 1980 – 2015-х років. Вісник львівської національної академії мистецтв. 2017. № 32. С. 247–263. URL: https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/32_new/22.pdf) (дата звернення: 22.01.2023).

Шепеть Т. Свобода творчого самовияву у працях львівських графіків кінця ХХ століття. Мистецтвознавство’14. Львів, 2014. С. 227–234.

Шепеть Т. Станкова графіка Львова 1990-2000-х років: національна специфіка та європейський мистецький контекст: дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.05. Львів, 2019. URL: https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/specrada/Rozklad/05.2019/%D0%94%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%A8%D0%B5%D0%BF%D0%B5%D1%82%D1%8C.pdf (дата звернення: 15.11.2022).

Юр, М. Художній експеримент як проведення інновацій. Науковий журнал «Художня культура. Актуальні проблеми. 2022 № 18(1). С. 66–71. URL: https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260424 (дата звернення: 22.01.2023).

Romanenkova J., Bratus I., Mykhalchuk V., Gunka A. Lvov ex-libris school as the traditions keeper of the intaglio printing techniques in the Ukrainian graphic arts at the turn of the XXth and XXIth centuries. Revista Inclusiones. 2021. С. 321–331.

Published

2023-06-15

How to Cite

Стрельцова, С. В. (2023). EMBODIMENT OF MODERN GRAPHIC IMAGES IN THE ARTISTIC EXPERIMENTS OF OLEG DENYSENKO (ECOLINE). Ukrainian Art Discourse, (1), 29–38. https://doi.org/10.32782/uad.2023.1.4

Issue

Section

Статті