THE COMPOSITE DECORATION ON TOP OF THE FELONS OF THE LATE XXTH – EARLY XXIST CENTURIES. ICONOGRAPHY OF THE MOTHER OF GOD CYCLE

Authors

  • Oksana Soroka

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2022.6.8

Keywords:

iconographic plots, needlework, the Mother of God, images, priestly robes, embroidery, church art

Abstract

The Virgin’s topic of the religious images has been widely referred to in church and folk art of Ukraine. Since for every holiday and ritual day of the year, the parish has its own patrons, among which the Mother of God is considered to be the most holy and that’s why the image of Mary occupies a prominent place in all kinds of sacred art. Besides the hand drawn icons (church or household) the image of the Virgin is observed in the church textiles: banners, shrouds, covers and priestly robes. It’s regular that the decoration of the priestly dress subordinates the influence of the religious traditions and preferences of the masters. Thus, embroidered iconographic compositions on top of felons, forming alongside with the hand drawn icon, absorbed not only generally accepted canonic (church) peculiarities but folk ones as well. The felon is a top robe of the priestly clothes decorated with ornamental and plot trimming. Ornamental compositions are formed with the help of geometric, floral or combined motives and they are spread all over the outerwear. On top of the felon there is a small figured image framed mostly in the form of a decorative cross or a diamond, less often a circle or a square. The specified ornamental forms are based on the same motives, which decorate other parts of the robe. The object of our research is exactly embroidered composite trimmings together with the image of the Virgin on top of the felons. So, the current article deals with embroidered iconographic plots of the Virgin’s cycle which are most frequently observed on the priestly clothes of the western regions of Ukraine in the late XXth – early XXIst centuries. We analyze four most common images of the Mother of God: Guide (Hodegetria), Eleusa, Pokrova and Orans.

References

Варивода А. Народна традиція в українському церковному гаптуванні ХVІІ–ХVІІІ ст.: релігійний та художній аспекти. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. 2016. №37. С. 122–128.

Гордієнко Д. Становлення та розвиток культу Покрови Пресвятої Богородиці в Середньовічній Україні. Гетьманські читання. Покрова Пресвятої Богородиці – в історії української культури та українського війська. 2019. С. 5–24.

Дем’янчук А. Богородиця в українському іконному малярстві (ХІ–ХІХ століття). Основні іконографічні типи. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2016. №3. С. 85–95.

Кара-Васильєва Т. Літургійне шитво України ХVІІ–ХVІІІ ст. Львів : Свічадо, 1996. 231 с.

Олійник О. Стилістика модерну в декорі літургійно-обрядових тканин Галичини на зламі ХІХ–ХХ століть. Народознавчі зошити. 2012. № 3 (105). С. 415–428.

Осадча О. А. Українська хатня ікона – образ кінця ХVІІІ–ХХ століть як етнокультурний феномен (історія, типологія, художні особливості) : дис. … канд. мист : 26.00.01. Київ, 2010. 219 с.

Руско Н. М. Особливості галицького іконопису кінця ХІХ – початку ХХ століть: філософсько-релігієзнавчий контекст : дис. … канд. філ. наук : 09.00.11. Острог, 2015. 196 с.

Савицький О. Першу літургію ПЦУ в лаврі віряни назвали історичною. 2023. URL: https://amp.dw.com/uk/persu-liturgiu-pcu-v-kievopecerskij-lavri-virani-nazvali-istoricnou/a-64313671 (дата звернення: 30.01.2023).

Степовик Д. Історія української ікони Х–ХХ століть. Київ : Либідь, 2008. 440 с.

Published

2022-12-20

How to Cite

Сорока, О. В. (2022). THE COMPOSITE DECORATION ON TOP OF THE FELONS OF THE LATE XXTH – EARLY XXIST CENTURIES. ICONOGRAPHY OF THE MOTHER OF GOD CYCLE. Ukrainian Art Discourse, (6), 64–71. https://doi.org/10.32782/uad.2022.6.8

Issue

Section

Статті