INTERNAL MOTIVATION OF THE INDIVIDUAL TO LEARN ABOUT ART
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2022.1.5Keywords:
knowledge of art, intrinsic motivation, education, development by art, influence, art criticism practices.Abstract
One of the most important topics in art history remains the issue of motivating people to learn about art and the ability to encourage or arouse the desire to join the knowledge of art to a wide audience. Today’s information society provides an opportunity to analyze how powerful the system of knowledge in the field of art history is. The question of art practices and their impact on the development of emotional, intellectual and creative potential of the individual remains important. There is insufficient research on this issue in relation to the internal motivation of modern man to learn about art in the scientific field. This is mostly the case for research related to motivation in the pedagogical field in the teaching of schoolchildren or students. In the field of pedagogy, the problem of motivation was dealt with by В. Dodonov, A. Kolot, S. Serikov. However, in terms of motivating a wide audience, such research is lacking. This led to the analysis and research of this topic, to identify factors influencing the intrinsic motivation of people to learn about art, to analyze the results of the survey on what motivated participants to participate in artistic activities and track the effects of artistic knowledge. A survey of 50 participants was conducted to determine the motivational component of learning about art. The applied value of artistic knowledge for a wide audience is analyzed. Theories that can influence the formation of a person’s internal motivation to learn about art have been studied. The formation of intrinsic motivation to learn about art depends on various factors, among the main – the presence of a prerequisite for the formation of interest, understanding of the usefulness and practical application of artistic knowledge, regardless of type or profession. Also, an important factor for increasing motivation is to substantiate the importance of artistic knowledge as a tool for personal development and the possibility of transferring a person from a deficient state to a resource state.
References
Баумейстер А.О. TikTok&Co: симптоми людської деградації. URL: https://youtu.be/VP7xBTn3nNs (дата звернення: 03.08.21).
Вакас А. Нерассказанная история полиматов. URL: https://un-sci.com/ru/2020/06/29/vakas-ahmednerasskazannaya- istoriya-polimatov/ (дата звернення: 23.02.2022).
Вілюнас В.К. Психологічні механізми мотивації людини. Москва : Видавництво Московського ун-ту, 1990. 288 с.
Виготський Л.С. Інтеріоризація та екстеріоризація. URL: https://studme.org/304158/filosofiya/ interiorizatsiya_eksteriorizatsiya (дата звернення: 07.05.2022).
Грицак Я. Подолати минуле: глобальна історія України. Київ : Портал, 2021. 408 с.
Додонов Б.И. Мотивация и проблемы в обучении. Народное образование. 2002, № 9. С. 123–130.
Дубінін В. Дофамін. URL: https://youtu.be/l-qnVvD86kI (дата звернення: 18.02.2022).
Канюк С. Психологія мотивацій. Київ : Либідь, 2002. 304 с.
Колот А.М., Цимбалюк С.О. Мотивація персоналу : підручник. Київ : КНЕУ, 2011. 397 с.
Лазарев В.Н. Трактати Альберті. URL: http://www.bibliotekar.ru/Italia-Vozrozhdenie/13.htm (дата звернення: 16.02.2022).
Лоренц К. Оборотная сторона зеркала. Москва : Республика, 1998. 635 с.
Рамачандран В. Мозг рассказывает. / Пер. с англ. Чепель Е. Под науч. ред. Шипковой К. Москва : Карьера Пресс, 2017. 422 с. 13. Риццолатти Д., Коррадо С. Зеркала в мозге: О механизмах совместного действия и сопереживания / Пер. с англ. О.А. Кураковой, М.В. Фаликман. Москва : Языки славянских культур, 2012. 208 с.
Свааб Д. Наш творчий мозок / Пер. за вид.: Swaab D. Unser Gehrin: Wie wir leben, lernen und arbeiten. Munhen : Droemer. 2017. 640 p.
Эстетика Ренессанса / Ред. В.П. Шестаков. Москва : Искусство. 1981. Т. 1, с. 495.
Чернігівська Т. Для чого потрібно мистецтво. URL: https://youtu.be/VFPL4oj_E0o (дата звернення: 28.12.2021).
Філоненко О. Краса. Вихід із кризи. Ч. 3. URL: https://youtu.be/OmaVGSBcwjk (дата звернення: 20.01.2022).