GLAMOR IN CONTEMPORARY ART CRITICISM DISCOURSE
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2021.2.1Keywords:
glamor, art, discourse, simulacrum, beauty, prettinessAbstract
The article presents the study of glamor as a modern phenomenon, reveals its socio-cultural aspects, analyzes the features of the representation of this phenomenon in the visual arts, highlights the main directions of the study of glamor in art discourse. The purpose of the article is to explore and systematize the existing theories on the conceptualization of glamor in contemporary art discourse with objectivity and impartiality, abandoning the evaluative and emotional connotations (both positive and negative). The theoretical and methodological basis of the work is the principle of transdisciplinarity and such philosophical and general scientific methods and approaches as phenomenological, systemic, semiotic, historical, axiological, which allow to study the phenomenon of glamor in line with various research optics. The turn of the XX–XXI centuries is characterized by important socio-political, socio-economic and sociocultural transformations, the prospects of which are still difficult to fully understand and assess. Visual perception becomes a kind of scheme-core of the modern cultural and artistic paradigm, and the production and consumption of images is one of the characteristic features of today. In his essay The World as a Phantom and the Matrix, Günther Anders reflects on the consequences of the modern “stream of images” a stream that spreads common images in the form of photographs, leaflets, posters, magazines, movies, television, and the Internet. He believes that the modern world is characterized by “hypertrophy of visual products”, and the global flow of images declares the process of coupling human subjectivity with the productive forces of the industrial apparatus [24]. “Nowadays, the image of a thing prevails over the thing itself, the copy – over the original, the representation – over reality, visibility – over the essence…” [8]. Consumption of spectacle and illusions instead of or along with material goods is the reality of modern culture and art. It is no exaggeration to say that one of the most common and dominant visual (media) images of today can be considered glamorous, which is created, distributed, advertised and exists only through the media and communication, the world of fashion and entertainment. In this context, the study of such a phenomenon as glamor, which today is a global phenomenon, a product of man-made processes, the manifestations of which we observe in various national cultures becomes particularly relevant. Insufficient understanding of issues related to Ukrainian glamor, its difference from the foreign prototype “glamor”, is of considerable interest for research.
References
Безугла Р.І. Гламур в контексті класичних естетичних категорій та паракатегорій некласичної естетики. Art and Design. № 2. Київ : КНУТД, 2019. С. 40–51.
Безугла Р.І. Гламур: художні цінності, історична динаміка та форми: монографія. Київ : НАКККіМ, 2019. 348 с.
Бондарь Б. Не дорог квас, дорого изюминка к квасу. Порто-Франко. 2006. № 14. URL: http://4friends.od.ua/-portofr/index.php?art_num. (дата звернення: 28.02.2021).
Бражникова Я. Закат гламура. Правый взгляд. 2006. URL: http://www. pravaya. ru/look/10208. (дата звернення: 22.04.2021).
Бычков В.В. К проблеме метафизики эстетического опыта. Эстетика. Вчера. Сегодня. Всегда. Вып. 3. Москва : ИФ РАН, 2008. 247 с.
Власов В.Г. Стили в искусстве : словарь. Т. 1. Санкт-Петербург : Кольна, 1995. С. 540, 544.
Дебор Г. Общество спектакля / пер. с фр. C. Офертаса и М. Якубович. Москва : Логос, 1999. 224 с.
Долецкая А. Vogue – это не только журнал. Это эстетика бытия. Критическая Масса. 2004. № 4. URL: www.magazines.russ.ru (дата звернення: 23.08.2021).
Зарубина Н.Н. Повседневность в контексте социокультурных трансформаций российского общества. Общественные науки и современность. 2011. № 4. С. 61.
Зверева В. Позывные гламура. Искусство кино. 2006. № 11. URL: http://www.kinoart.ru/(дата звернення: 18.06.2021).
Иванов Д.В. Глэм-капитализм. Санкт-Петербург : Петербургское востоковедение, 2008. 176 с.
Иванов Д.В. Глэм-капитализм: общество потребления в ХХІ в. Журнал социологии и социальной антропологии. 2011. Т. ХІV. № 5 (58). С. 9–28.
Иванова Н. Гламурно-глянцевая революция уже произошла. Полит.ру. 2009. 25 апреля. URL: http:// www.polit.ru/culture/2006/03/13revoljucia.html (дата звернення: 25.09.2021).
Кривега Л.Д. Гламур як стиль життя сучасної людини. URL: http://intkonf. org/doktor-filos-naukkrivega-ld-glamur-yak-stil-zhittya-suchasn oyi-lyudini/ дата звернення: 25.09.2021).
Малышев И.В. Эстетический идеал: истоки и функции. URL: https://www.proza.ru/2010/12/15/433 (дата звернення 24.09.2021).
Маньковская Н.Б. Париж со змеями (введение в эстетику постмодернизма). Москва, 1995. С. 99.
Мусвик В. Нарративная логика гламура. Журнальный зал, «НЛО». 2010, № 103. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/2010/103/mu34-pr.html (дата звернення: 26.08.2021).
Никольский Е. Гламур в системе эстетических категорий. Часть І. Гламур и высокие категории: космическая несовместимость. Международный электронный научный журнал. 2017. № 1. URL: http://st-hum.ru/en/node/503 (дата звернення 21.04.2021).
Никольский Е.В., Миронов К.Г. Феномен гламура: минувшее, настоящее, грядущее. Москва : Ленанд, 2018. 400 с.
Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка: 80 000 слов и фразеологических выражений / Российская академия наук, Институт русского языка им. В.В. Виноградова. 4-е изд., доп. Москва : Азбуковник, 1999. 944 с.
Ростовцева Л.И. “Homo glamouricus”, или «Человек гламурный» в России. Философия хозяйства : альманах Центра общественных наук и экономического факультета МГУ им. М.В. Ломоносова. 2009. № 6. С. 264–281.
Руднева Д.А. Гламур и его презентации в культуре постиндустриального общества на рубеже ХХ–ХХІ вв. : автореф. дис. ... канд. культурологии: 24.00.01. Екатеринбург, 2011. 19 с.
Свендсен Л. Философия моды / пер. с норв. А. Шипунова. Москва : Прогресс-Традиция, 2007. 256 с.
Смирнова Д. Подсудимый не всегда и не везде был таким гадом. Критическая Масса. 2004. № 4. URL: www.magazines.russ.ru (дата звернення: 25.04.2021).
Толковый словарь живого великорусского языка В. Даля. URL: http:// slovari.yandex.ua/~книги/Толковый% 20словарь%20Даля/~Ро/3/ (дата звернення: 15.06.2021).
Толстая Т. Я планов ваших люблю гламурьё. URL: http://scripts.online.ru/ misc/news/98/09/10_229.htm (дата звернення: 13.03.2021).
Точилов К.Ю. Гламур как эстетический феномен: генезис и исторические модификации : автореф. дис. ... канд. филос. наук: 09.00.04. Москва, 2011. 23 с.
Усков Н. Суверенный гламур. GO. 2006. № 7. С. 25–29.
Цимерман Ю.А. Демонстративное потребление в современном обществе (институциональный анализ) : автореф. дис. … канд. эконом. наук: 08.00.01. Москва, 2007. 24 с.
Школьна О.В. Гламур як новітня квазіестетична категорія в системі критеріїв художності сучасного твору з порцеляни. Мистецтвознавство України : зб. наук. пр. / Нац. акад. мистецтв України; Ін-т пробл. сучас. мистец. Київ : Муз. Україна, 2010. Вип. 11. С. 186–195.
Электронный словарь. URL: http://www.chtotakoe.info/articles/ glamur_ 48.html (дата звернення: 27.04.2021).
Brown J. Glamour in six dimensions: modernism and the radiance of form. N.Y. : Cornell University Press, 2009. 216 p.
Capusso P. Culture del consume. Bologna : Il Mulino, 2006. Pp. 188–195.