УКРАЇНСЬКИЙ ТЕКСТИЛЬ ЯК НЕВІДДІЛЬНИЙ СКЛАДНИК СУЧАСНОГО ДИЗАЙНУ: ЕВОЛЮЦІЯ, ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2021.1.6

Ключові слова:

текстиль, арт-текстиль, дизайн, мистецтво, виражальні засоби, виставка, експозиція, технологія

Анотація

У статті висвітлено основні етапи становлення дизайну у сфері текстилю. Проаналізовано сучасний стан розвитку арт-текстилю, означено особливості сучасних технік і жанрів, наведено приклади розвитку текстильного мистецтва і дизайну в окремих регіонах України, окреслено недостатність професійно проведеного аналізу сучасних прийомів і засобів створення сучасної текстильної дизайн-продукції. Показано, що виникнення дизайну як особливого виду проектно-художньої діяльності пов’язують із завершальним етапом першої промислової революції кінця ХІХ ст. Поділ праці, що виник пізніше, зумовив створення мануфактури, на зміну якій прийшло машинне виробництво ткацьких фабрик. Виготовлення текстилю з кустарного ремісничого виробництва перетворилося в особливий вид художньо-проектної діяльності і, відповідно, стала формуватися нова професія – дизайнер текстилю. Показано, що у 90-х роках ХХ ст. відбувалася зміна принципів формоутворення. Головною відмінною рисою творів дизайну текстилю від творів декоративно-прикладного мистецтва є системний підхід до створюваної речі, а саме: науковий підхід в проектуванні; новаторське формоутворення; взаємодія з простором; використання нових технологій і матеріалів; розширення палітри художньо-технологічних засобів, які дають можливість їх багатоваріантного комбінування для отримання нових оригінальних рішень; художнє моделювання предметного середовища в умовних формах і матеріалах (макети, ескізи, експериментальні пошуки форми); підвищення якості виробу. Орієнтація на створення гармонійного предметно-просторового середовища в кінці ХХ ст. активізувала зусилля художників всіх видів і жанрів мистецтва. Виявлено, що сфера художнього оформлення текстильних виробів, підбір малюнка і забарвлення, для тканини відповідної фактури, так само, як і питання сприйняття художнього образу цих творів дизайну текстилю як цілісної системи, вивчені недостатньо. Виражальні засоби художнього текстилю ХХІ ст. дедалі більше привертають увагу сучасних митців. Сучасне жанрове різноманіття творів охоплює всі рівні: тематичні, формотворчі, орнаментальні, технологічні та втілює ідею самодостатності художньої творчості в текстилі. Роботи сповнені глибокої емоційності на надзвичайної образної виразності, що дає можливість інтегруватися в європейське середовище.

Посилання

Генисаретский О.И. Проблемы исследования и развития проектной культуры дизайна : автореф. дис… канд. искусствоведения: 17.00.06 / ВНИИТЭ. М., 1988. 22 с.

Веснина Б. Фотоколлажи Александра Родченко. Техническая эстетика. 2005. № 6. С. 25.

Жук А.К. Сучасні українські художні тканинию Київ : Наук. думка, 1985. 120 с.

Селівачов М.Р. Лексикон української орнаментики (іконографія, номінація, стилістика, типологія). Київ : Редакція вісника «Ант»; Ніжин : ТОВ «Видавництво «Аспект-Поліграф», 2005. ХVI, 400 с.

Кара-Васильєва Т., Чегусова З. Декоративне мистецтво України ХХ століття. У пошуках «великого стилю». Київ : Либідь, 2005. 280 с.

Даниленко В.Я. Дизайн України у світовому контексті художньо-проектної культури: Монографія. Харків : ХДАДМ. Колорит, 2005. 244 с.

Даниленко В.Я. Дизайн: Підручник. Харків: ХДАДМ, 2003. 320 с.

Яковець І.О. Дизайн текстилю: Монографія. Черкаси : Брама, 2010. 192 с.: іл. Бібліогр.: с. 121–131.

V Всеукраїнська трієнале художнього текстилю. URL: http://dvnshu.com./archiv/223-v-vseukrayinska-triyenale-hudozhnogo-tekstilyu.html (дата звернення 29.09.2021).

Студії мистецтвознавчі. URL: http://sm.etnolog.org.ua/download /pdf /sm_2009_1.pdf (дата звернення 30.09.2021).

В художньому музеї можна полюбуватися виставкою арт-текстилю. URL: https://oblradack.gov.ua/4074-v-hudozhnomu-muzeyi-mozhna-polyubuvatisya-vistavkoyu-art-tekstilyu (дата звернення 28.09.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-13

Як цитувати

Яковець, І. О., & Чугай, Н. М. (2022). УКРАЇНСЬКИЙ ТЕКСТИЛЬ ЯК НЕВІДДІЛЬНИЙ СКЛАДНИК СУЧАСНОГО ДИЗАЙНУ: ЕВОЛЮЦІЯ, ПЕРСПЕКТИВИ. Український мистецтвознавчий дискурс, (1), 52–58. https://doi.org/10.32782/uad.2021.1.6