НАУКОВО-РЕСТАВРАЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ В МИСТЕЦТВОЗНАВЧОМУ ДИСКУРСІ: ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИЙ ДОСВІД ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • Віолетта Радіонівна Радомська

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2022.spec.6

Ключові слова:

дослідження, консервація, реставрація, збереження, сакральні об’єкти, мистецтвознавство, Краківська академія мистецтв, інтеграційні процеси, Gaude Polonia.

Анотація

Стаття висвітлює приклад науково-реставраційного євроінтеграційного досвід, як важливої складової на шляху мистецтвознавчого дискурсу ідентифікації та збереження архітектурно-мистецької спадщини поза геополітичним розумінням та територіальним ознаками. Згідно мети, поставлено завдання проаналізувати один із багаточисленних прикладів генеративної співпраці наукових інституцій та персоналій України в секторі культурної індустрії, зокрема науково-реставраційного проєкту в межах стипендіальної програми Міністра Культури РП Gaude Polonia. Реалізація складних українських персональних проєктів на базі визначних польських інституцій, координованих досвідченими тюторами, генерують до якісних взаєзмозмін та інтеграції нових концептуальних і методичних підходів у науково-реставраційній галузі. Проаналізовано досвід апробації високотехнологічного креативного підходу збереження різночасових малярських верств на одній основі – процесу трасферування (розшарування), який зреалізовано на базі науково-дослідного підрозділу «Трансферування творів станкового мистецтва» під керівництвом професорки Марти Лемпарт- Гератовської, консерваційно-реставраційного відділу Краківської Академії Мистецтв (РП, 2004–2007 рр.). В історичному контексті, значна частина української рухомої і нерухомої сакральної спадщини географічно збережені або становлять музейні збірки поза межами попередніх історичних етнолокацій, і складають, до певної міри, загальноєвропейську культурно-духовну спадщину. З цього огляду, дотримання спільних принципів і розробка неруйнівних методик збереження та наукового опрацювання цих об’єктів, із застосуванням новітніх технологій, стає важливим гуманітарним чинником на шляху євроінтеграції в науково-дослідному секторі. Глибинне дослідження пам’яток, зокрема пам’яток іконопису та спільної сакральної архітектурної спадщини, дозволяє змінювати та удосконалювати і мистецтвознавчий дискурс на користь об’єктивізації самої цінності, ідентифікувати та класифікувати рухомі та нерухомі пам’ятки та вводити їх у науковий обіг євроспільноти, формуючи новий прогресивний гуманітарний чинник трактування архітектурно-мистецької спадщини поза межами вузького історіографічного та територіального контексту, що засвідчено на практиці діяльності ЮНЕСКО, Centrum Architektury Drewnianej, Narodowy Instytut Dziedzictwa (РП).

Посилання

Brandi C. Teoria restauracji: monografia. Warszawa: Oficyna Drukarska – Jacek Chmielewski, 2006. 146 s.

Korpal G. Autor – Dzielo Sztuki – Konserwator – Odbiorca : Studia i Materialy wydzialu konserwacji i restauracji dziel sztuki Akademii Sztuk pieknych w Krakowie, Tom XIII. Krakow : Drukarnja Narodowa, 2004. S. 9–170.

Cherkes B., Radomska V. Current state of preservation and problematics of restoring polychrome painting by Modest Sosenko in the structure of sacred architecture. ARCHITECTURAL STUDIES. 2019. Vol. 5. No. 1. P. 1–8.

Zachodnioukraińska Cztuka cerkiewna: dziela-twȯrcy-ośrodki-techniki:material międzynarododowej konferencji naukowej / Muzeum – Zamek w Łańcucie, Łańcut: STEPAN design, 2003. 506 s.

Rὁzycka-Bryzek A. Freski bizantynsko-ruskie fundacji Jagielly w kaplicy Zamku Lubelskiego : monografia. Lublin : ZNAK, 2000. 105 s.

Kaplica Trojcy Świetej na Zamku Lubelskim. Historia, teologia, sztuka, konserwacja: Materialy sesji/ Wydział teologiczny Uniwersytetu. Lublin : WTUL, 1999. 272 s.

Kutnyj A. Sakrale Holzarchitektur in den Karpaten. Bauforschung an ausgewählten Beispielen in der West–Ukraine: Monographie. München: Kessler Druck, 2009, 240 s.

Materialy do sztuki sakralnej na Ziemiach wshodnich dawnej pzeczypospolitej. T. 12, Czesz 1: Koscioły і klasztory Lwowa z wiekow XIX i XX. Krakὁw : MCK, 2004. 416 s.

Krasny P. Koscioły і klasztory Lwowa z wiekὁw XIX i XX. Т. 12. Krakὁw, 2004. S. 210–225.

Gaude Polonia: веб-сайт. URL: https://www.nck.pl/dotacje-i-stypendia/ stypendia/programy/gaudepolonia (дата звернення: 12.09.2022).

Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, Łódź: Fizet – Druk, 2017. 134 s.

Poblematuka roswarswarstwiania malowiedeł ściennych i sztalugowych w świetle dotychczasowych dokonań. Studia i Materiały Wydzały konserwacji i restauracji dzieł sztyki Akademii Cztuk Pięknych w Krakowie. Krakȯw: 2007. T. XVI. 312 s.

Lempart-Geratowska M. Zabieg roswarstwiania malowideł sztalugowych – moźliwości i ograniczenia. Poblematuka roswarswarstwiania malowiedeł ściennych i sztalugowych w świetle dotychczasowych dokonań. Studia i Materiały Wydzały konserwacji i restauracji dzieł sztyki Akademii Cztuk Pięknych w Krakowie. 2007. T. XVI. S. 63–106.

Radomska V. Issues in Easel Painting Separation Treatment in Galician Sacred Art – the Case of the 17 th Cetury Icon. «The Deposition in the Sepulchre» from the Collection of the Castle Museum in Lancut. Poblematuka roswarswarstwiania malowiedeł ściennych i sztalugowych w świetle dotychczasowych dokonań. Studia i .Materiały Wydzały konserwacji i restauracji dzieł sztyki Akademii Cztuk Pięknych w Krakowie. 2007. T. XVI. S. 109–131.

Zamek-Lancut: Cztuka-cerkiewna: веб-сайт. URL: https://www.zamek-lancut.pl/sztuka-cerkiewna (дата звернення: 13.09.2022).

Centrum Architektury Drewnianej: веб-сайт. URL: https://nid.pl/centrum-architektury-drewnianej/ (дата звернення: 13.09.2022).

Narodowy Instytut Dziedzictwa: веб-сайт. URL: https://nid.pl// (дата звернення: 14.09.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-12

Як цитувати

Радомська, В. Р. (2022). НАУКОВО-РЕСТАВРАЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ В МИСТЕЦТВОЗНАВЧОМУ ДИСКУРСІ: ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИЙ ДОСВІД ТА ПЕРСПЕКТИВИ. Український мистецтвознавчий дискурс, 46–55. https://doi.org/10.32782/uad.2022.spec.6