РОЗВИТОК СФЕРИ КУЛЬТУРНИХ ТА КРЕАТИВНИХ ІНДУСТРІЙ В УКРАЇНІ В КОНТЕКСТІ ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2022.spec.4Ключові слова:
культурні та креативні індустрії, креативна економіка, європейська інтеграція, Європейський Союз, статусу кандидата в члени ЄС.Анотація
Надання Україні статусу кандидата на членство в Європейському Союзі сприятиме ще більшому зближенню сторін, ніж у результаті ратифікації Угоди про асоціацію з ЄС, яка заклала ґрунт для співпраці та культурного обміну. Метою статті є дослідження ролі культурних та креативних індустрій в національній економіці, а також їх розвитку в контексті євроінтеграційних процесів. У роботі зосереджено увагу на аналізі наявного досвіду з розвитку культурних та креативних індустрій у ході співробітництва між Україною та ЄС. Методологічною базою дослідження є система загальнонаукових та спеціальних методів таких, як: метод системного і компаративного аналізу та структурно-логічний, а також історичний та статистичний методи. За допомогою методів системного, експертного та статистичного аналізу виявлено характерні тенденції розвитку культурних та креативних індустрій у контексті євроінтеграції та досліджено проблеми, що гальмують цей розвиток. З’ясовано, що культурні та креативні індустрії представляють собою види економічної діяльності, що засновані на творчості людини та продукують креативні, суспільно значимі продукти за допомогою виробництва для подальшої комерціалізації. Показано, що низка креативних галузей, зокрема IT, реклама, PR, аудіовізуальне мистецтво є успішними, для їх розвитку створені необхідні умови та немає перешкод. Однак, виявлено, що такі галузі, як: кіно, видавнича справа, література та сценічне мистецтво потребують сприяння держави для їх повноцінного розвитку. Встановлено, що Україна продовжує унормовувати законодавчу базу, розширювати спектр інституцій, що займаються розвитком сфери культурних та креативних індустрій, однак цього поки що недостатньо. Проаналізовано та зроблено висновок про те, що вивчення і переймання значного досвіду європейських країн в цій сфері, а також використання за європейськими стандартами системи основних показників впливу культури на соціально-економічний розвиток зможуть надати Україні новий поштовх до розвитку культурних та креативних індустрій в контексті євроінтеграції.
Посилання
Hartley J. (2004) Creative Industries. New Jersey : Wiley-Blackwell. 434 p.
Horkheimer M., Adorno T. (1972) Dialectic of Enlightenment. New York : Herder and Herder. 304 p.
Kolb B. M . (2020) Entrepreneurship for the Creative and Cultural Industries (Discovering the Creative Industries). London : Routledge. 236 p.
O’Connor J. (2000) The Definition of ‘Cultural Industries’. The European Journal of Arts Education, Vol. 2. No. 3. Pp. 15–27. URL : https://eprints.qut.edu.au/43877/2/43877.pdf (дата звернення: 27.08.2022).
Фарінья К. Розвиток культурних та креативних індустрій в Україні. 2017. 59 с. URL : https://www.culturepartnership.eu/upload/editor/2017/Research/Creative%20Industries%20Report%20for%20 Ukraine_UA.pdf (дата звернення: 27.08.2022).
Flew T. (2011) The Creative Industries : Culture and Policy. London : Sage Publications Ltd. 248 p.
Хезмондалш Д. Культурные индустрии / пер. с англ. М. : Изд. дом Высшей школы экономики, 2014. 456 с.
Антошкіна Л. І. Креативні індустрії : проблеми і перспективи розвитку. Формування ринкової економіки : зб. наук. пр. / редкол. : О. О. Біляєв (відп. ред.) та ін. Київ : КНЕУ, 2011. Спец. вип. Регіональний розвиток України: проблеми та перспективи : у 2 ч. Ч. 2. С. 8–13.
Вахович І. М., Чуль О. Розвиток креативних індустрій: регіональний вимір : монографія. Луцьк : Вежа-друк, 2014. 288 с.
Галахова Т. О. Креативні індустрії: теоретично-методологічні підходи до вивчення. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Економічні науки. 2014. № 9(4). С. 9–13.
Перерва І. М. Обгрунтування критеріїв креативних індустрій. Бізнес Інформ. 2021. № 1. С. 27–33.
Проскуріна М. О. Креативні індустрії як середовище економічної діяльності. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. Вип. 8. С. 242–245.
Свінцицька О. М., Ткачук В. О. Креативна економіка та креативні індустрії : навч. посібн. Житомир : Державний ун-т «Житомирська політехніка», 2020. 218 с.
Турський І. В. Регіональні моделі креативних індустрій : порівняльний аналіз. Моделювання регіональної економіки. 2016. № 2(28). С. 244–262.
UN Creative economy report (2010) UNCTAD. Creative economy : a feasible development option. 422 р. URL : https://unctad.org/es/system/files/official-document/ditctab20103_en.pdf (дата звернення: 29.08.2022).
Creative Industries Economic Estimates. Department for Culture, Media and Sport. London. (2014). 28 р. URL : https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/499683/ CIEE_Methodology.pdf (дата звернення: 29.08.2022).
Щурко У. В. Креативні індустрії в Україні : тенденції та перспективи розвитку. Науково-практичний журнал «Причорноморські економічні студії». 2019. Вип. 48. С. 172–176.
Про культуру : Закон України від 04.12.2021. № 2778-VI. Відомості Верховної Ради України (ВВРУ). 2011. № 24. Ст. 168. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text (дата звернення: 03.09.2022).
Про затвердження видів економічної діяльності, які належать до креативних індустрій : розпорядження Кабінету Міністрів України № 265-р. від 24.04.2019. Урядовий портал: сайт. URL : https://www.kmu. gov.ua/npas/pro-zatverdzchnoyi-diyalnosti-yaki-nalezhat-do-kreativnih-industrij (дата звернення: 03.09.2022).
Про конгрес. Офіційний сайт Конгресу активістів культури. URL : https://www.cca-ua.org/about (дата звернення: 04.09.2022).
Довгострокова стратегія розвитку культури в Україні до 2025 року. Альянс Культури, 2014–2015. 37 с. URL: https://www.cultura.kh.ua/images/stories/innovaciyna_diyalnist/dovgostrokova_strategiya_rozv_.pdf (дата звернення: 04.09.2022).
Про схвалення Довгострокової стратегії розвитку української культури – стратегії реформ : розпорядження Кабінету Міністрів України № 119-р від 01.02.2016 Урядовий портал : державний сайт України. URL : https://www.kmu.gov.ua/npas/248862610 (дата звернення: 04.09.2022).
Індикатори впливу культури на розвиток ЮНЕСКО: короткий аналітичний огляд щодо України. 47 с. URL: https://www.culturepartnership.eu/upload/editor/2017/Policy%20Briefs/Abr-lv_C&C_photo_UA.pdf (дата звернення: 05.09.2022).
Офіційний сайт Державної служби статистики України : Обсяг виробленої продукції (товарів, послуг) суб’єктів господарювання за видами економічної діяльності. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (Дата звернення: 05.09.2022).
Про державну підтримку кінематографії в Україні : Закон України. Редакція від 07 січня 2022. № 1977-VIII. Відомості Верховної Ради України (ВВРУ), 2017. № 20. ст. 240. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/1977-19#Text (Дата звернення: 05.09.2022).
УКРАЇНА 2030 : Доктрина збалансованого розвитку. Львів : Кальварія, 2017. 164 с.
Європейці не розуміють причин цієї війни – письменник Андрій Курков. Інтерв’ю. АрміяInform. (25.08.2022) URL : https://armyinform.com.ua/2022/08/25/yevropejczi-ne-rozumiyut-prychyn-cziyeyi-vijnypysmennyk- andrij-kurkov/ (дата звернення: 07.09.2022).
У Вільнюсі на «Будинку Москви» створили мурал, присвячений Україні. URL: https://suspilne. media/266679-u-vilnusi-na-budinku-moskvi-stvorili-mural-prisvacenij-ukraini/ (Дата звернення: 07.09.2022).
Про Український культурний фронт : Закон України. Редакція від 16.07.2022. №1976-VIII. Відомості Верховної Ради України (ВВРУ). 2017. № 19. ст. 238. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1976-19#Text (дата звернення: 09.09.2022).
Український культурний фронт. Програма Інноваційний культурний продукт. Креативні індустрії. URL: https://ucf.in.ua/m_lots/6188e4bf32bd5071ab166c42 (дата звернення: 09.09.2022).
Стан культури та креативних індустрій під час війни – результати дослідження від Українського культурного фонду та МКІП України (12.08.2022). URL: https://ucf.in.ua/news/11082022 (дата звернення: 10.09.2022).