БАУҐАУЗ У КОНТЕКСТІ КИТАЙСЬКО-ЯПОНСЬКОЇ МИСТЕЦЬКОЇ ПАРАДИГМИ

Автор(и)

  • Світлана Борисівна Рибалко

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2022.5.7

Ключові слова:

японська та китайська художні традиції, орієнталізм, модернізм, дизайн, синтез мистецтв, Баугауз, художня освіта.

Анотація

Мета статті полягає висвітленні педагогічної та творчої практики архітектурно-дизайнерської школи Бауґауз у контексті орієнтальних культурно-мистецьких практик. Методи дослідження зумовлені метою та специфікою досліджуваних матеріалів. Серед них яз загальнонаукові методи систематизації, порівняння, опитування, фотофіксації, так і спеціальні – методи та прийоми формального, функціонального, образно-стилістичного аналізу. Результати роботи: визначено паралелі між китайською та японською мистецькими явищами і програмними завданнями, художніми принципами та підходами, декларованими школою (японською архітектурою, театральною практикою Но, орігамі, чайною церемонією; китайською традицією каліграфії та монохромного живопису тушшю). Окреслено ступінь вивченості проблеми орієнталізму в дизайні та перспективи її подальших досліджень. Встановлено, що відкидаючи західну академічну традицію вчителі-реформатори зверталися до художніх традицій Сходу. Показано, що в східних (китайських та японських) практиках виокремлювалися актуальні з точки зору представників Школи принципи та підходи – вихід за межі усталеного, розвиток образного мислення, пошук простих та виразних рішень, мінімалізм, вивчення матеріалу та його властивостей, функціональність при високому ступені художності, технологічності. Практичне значення отриманих результатів полягає у можливості їхньої екстраполяції на сучасні дизайнерські педагогічні та творчі практики з метою осмислення та використання досвіду Баугаузу в адаптації й трансляції орієнтальних художніх принципів та підходів.

Посилання

Delank, C. (1996).Das imaginäre Japan in der Kunst. ‘Japanbilder’ vom Jugenstil bis zum Bauhaus, iudicium, Munich, p. 152. [In German].

Yoshimasa, Kaneko. Johannes Itten’s Interest in Japanese Ink Painting – Shounan Mizukoshi and Yumeji Takehisa’s Japanese ink painting classes at the Itten-Schule. Bauhaus Imaginista Journal. URL: http://www.bauhaus-imaginista.org/ articles/6084/johannes-itten-s-interest-in-japanese-ink-painting?0bbf55ceffc30 73699d40c945ada 9faf=07364ecf8e1672de86df126fb72f9cc9. (data zvernennia: 20.01.2021). [In English].

Čapkova, H. (2017). Bauhaus and Tea Ceremony. A Study of Mutual Impact in Design Education between Germany and Japan in the Interwar Period. Eurasian Encounters: Museums, Missions, Modernities. Amsterdam: Amsterdam University Press. Pp. 103–120. [In English].

Burchert, L. Gertrud Grunow’s Theory of Harmonization. A Connection between European Reform Pedagogy and Asian Meditation? Bauhaus Imaginista Journal. URL: http://www.bauhaus-imaginista.org/articles/3895/ gertrud-grunow-s-theory-of-harmonization. (data zvernennia: 12.01.2021). [In English].

Wick, R. K. Three Preliminary Courses: Itten, Moholy-Nagy, Albers. Bauhaus Imaginista Journal. URL:http://www.bauhaus-imaginista.org/articles/5176/three-preliminary-courses-itten-moholy-nagy-albers.(data zvernennia:25.01.2021). [In English].

Gjerde, E. Open Your Eyes. Breathing New Life Into Bauhaus Papercuts. Bauhaus Imaginista Journal. URL:http://www.bauhaus-imaginista.org/articles/1703/ open-your-eyes. (data zvernennia: 12.01.2021). [In English].

Gropius, W.(1955). Architecture in Japan. Perspecta, vol. 3, 1955, pp. 9–80. JSTOR, www.jstor.org/stable/1566830. (data zvernennia: 14.01.2021). [In English].

Morse, E. (1886). Japanese Homes ans Their Surroundings. Boston, Ed. Ticknor and Company. 372 p. [In English].

Noda Y. (2023). Paul Klee’s Chinese Picture and Chinese II. Zwitscher-Maschine. Journal on Paul Klee, No 13. URL: https://www.zwitscher-maschine.org/archive/2016/9/11/noda-klees-chinese-picture-and-chinese-2: (data zvernennia: 12.12.2022). [In English].

The Theater of the Bauhaus. Ed. W. Gropius, A. Wensinger. URL: https://monoskop.org/images/a/a7/ Gropius_Walter_ed_The_Theater_of_the_Bauhaus.pdf.(data zvernennia: 20.01.2021). [In English].

Tschudin, Jean‑Jacques (2016). Kabuki’s Early Ventures onto Western Stages (1900–1930): Tsutsui Tokujirō in the footsteps of Kawakami and Hanako. Cipango – French Journal of Japanese Studies. no.5. New Perspectives on Japan’s Performing Arts. URL: https://journals.openedition.org/cjs/1168. (data zvernennia: 10.01.2021). [In English].

Raleigh, H. P. (1968). Johannes Itten and the Background of Modern Art Education. Art Journal, vol. 27, no. 3. pp. 284–302. [In English]. 13. Schlemmer O. Theater at the Bauhaus (1925). The Charnel-House. From Bauhaus to Beinhaus. URL: https://thecharnelhouse.org/2013/07/20/theater-buhne/ (data zvernennia: 10.12.2022). [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-20

Як цитувати

Рибалко, С. Б. (2022). БАУҐАУЗ У КОНТЕКСТІ КИТАЙСЬКО-ЯПОНСЬКОЇ МИСТЕЦЬКОЇ ПАРАДИГМИ. Український мистецтвознавчий дискурс, (5), 54–60. https://doi.org/10.32782/uad.2022.5.7