ХАРКІВСЬКА ПЕЙЗАЖНА ШКОЛА. ВАЛЕРІЙ ШМАТЬКО

Автор(и)

  • Людмила Юріївна Мельничук
  • Марія Миколаївна Ковальова
  • Дар’я Максимівна Догадайло

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2022.5.6

Ключові слова:

українське мистецтво, пейзажний жанр, імпресіоністичний метод, Харківська пейзажна школа, Валерій Шматько.

Анотація

У статті проаналізовано особливості розвитку пейзажного жанру в творчості сучасного українського живописця Валерія Шматька, що наслідує традиції славетної харківської пейзажної школи. Творцями її були видатні художники останньої чверті ХІХ – початку ХХ ст. Сергій Васильківський, Михайло Ткаченко, Петро Левченко, Михайло Беркос, мистецька спадщина яких і донині надихає мистців. Досліджуючи розвиток української національної школи образотворчого мистецтва, мистецтвознавці нині висвітлюють не лише особливості і здобутки регіональних шкіл часу їхнього становлення, але й продовження традицій у творчості сучасних авторів. Творчість Валерія Шматька має важливе значення в розвитку українського живопису кінця ХХ ‒ початку ХХІ ст., але на сьогодні дослідженню його мистецького доробку присвячені окремі статті харківських мистецтвознавців О. Денисенко та Л. Стародубцевої для каталогів і альбомів. Пейзаж є основним жанром у живописі В. Шматька. Художник щиро передає переживання від побаченого, настрій, зображуючи природу, міста, архітектуру та життя народу. Особливу увагу в створенні пейзажів приділяє кольору та світлу, поєднуючи метод імпресіоністів з рисами, властивими національному пейзажу – картинністю, узагальненістю, характерною колористикою різних регіонів України, поєднанням жанрів. У пейзажних серіях, створених в Україні і за кордоном (Близький Схід, Чорногорія, Болгарія), присутнє уважне ставлення до місцевих пам’яток і природних особливостей. На основі аналізу творів мистця, спілкування з ним, ознайомлення з мистецькими проектами, в яких він брав участь, розглянуто особливості творчого методу В. Шматька, стилістичні особливості творів, сучасні тенденції і подальші спрямування у творчості.

Посилання

Благослови, душе моя, Господа: каталог… Харків: НТМТ, 2012. 356 с.

Блаженні ті очі, що бачать…: альбом творів. Харків: Майдан, 2013. 439 с.

Догадайло Д. Пейзаж – найбільш шляхетна тема. Інтерв’ю з В. Шматьком. 11.11.2020. Особистий архів.

Догадайло Д. Інтерв’ю з В. Шматьком. 21.01.2022. Особистий архів.

ІІ міжнародний мистецький пленер. Кращий художник. Вінниця: Твори, 2018. 164 с.; ІІІ міжнародний мистецький пленер-конкурс. Кращий художник. Вінниця : ТОВ Твори, 2019. 18 с.; ІV Міжнародний Мистецький пленер-конкурс. Кращий художник. Вінниця : ТОВ Твори, 2020. 164 с.

Козюк В. Фарби полум’я сердець. Кіноповість. Мистецький проект. Вінниця: ТОВ Твори. 2022. 312 с.

Мельничук Л. Мистецькі проекти харківських колекціонерів. Інновації в науці: нові підходи та актуальні дослідження. Матеріали науково-практичної конференції (м. Ужгород, 23–24 вересня 2022 р.). Одеса : Молодий вчений, 2022. С. 11–13.

Мистецькі пленери. Шляхами Васильківського: погляд через століття. До 155-річчя від дня народження майстра. Харків : ХДАДМ, 2009. 124 с.

Сирія. Шляхами перших християн. Х. : НТМТ, 2008. 104 с.

Червень у Переяславі: каталог. Переяслав, 2021. 35 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-20

Як цитувати

Мельничук, Л. Ю., Ковальова, М. М., & Догадайло, Д. М. (2022). ХАРКІВСЬКА ПЕЙЗАЖНА ШКОЛА. ВАЛЕРІЙ ШМАТЬКО. Український мистецтвознавчий дискурс, (5), 47–53. https://doi.org/10.32782/uad.2022.5.6