ДИСКУРС КОНЦЕПТУАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА КИЇВСЬКОГО ХУДОЖНИКА ВІЛЕНА БАРСЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2022.4.2Ключові слова:
концептуальне мистецтво, національне відродження, візуальна мова, живопис, «неофіційний» вимір мистецтва, креативність.Анотація
У статті зосереджено увагу на зародженні та розвитку в Україні концептуального мистецтва в умовах особливого культурного середовища другої половини XX століття. Узагальнено сукупність суспільно- політичних і культурно-мистецьких чинників та відзначено їх вплив на утворення самостійних художніх центрів, важливим серед яких був Київ. Проведено аналіз особливостей формування художнього світогляду Вілена Барського – предтечі зародження українського неофіційного мистецтва в Києві. Дискурс життєвого шляху, мистецьких здобутків і новаторського внеску художника у розвиток концептуального мистецтва в Україні здійснено через призму його відторгнення тоталітарного радянського режиму із власного творчого простору. З’ясовано, що попри вимушене слідування соцреалістичним устоям, київський художник Вілен Барський майже повністю відмовився від політизованого пропагандистського мистецтва та його ідеологічних шаблонів – творів соцреалізму. Митець обрав власний шлях, намагаючись осягнути символи сучасної візуальної мови. Метою наукової статті є дослідження новаторського шляху київського художника Вілена Барського у різні часові проміжки від початку «епохи застою» - щільного полотна радянської ідеологічної регламентації до європейського періоду його життя. Науковими методами, що використовувались під час проведення дослідження є: аналіз, узагальнення та системний підхід. Наукова новизна полягає у переосмисленні значення концептуального мистецтва в контексті можливостей розширення креативного простору для вільної творчої реалізації самобутності художника в процесі створення унікального твору сучасного мистецтва. Висновки: у дослідженні, крізь призму життя та творчої біографії київського художника Вілена Барського, висвітлено складні соціокультурні процеси, що відбувались в «неофіційному» вимірі, паралельній мистецькій реальності пізньорадянських часів. У такий спосіб вибудовується новаторський принцип Вілена Барського – на межі образотворчого мистецтва та літератури, який вплинув на розвиток українського неофіційного мистецтва.
Посилання
Скляренко Г. Я . Українські художники: з відлиги до Незалежності. У 2-х книгах. Книга перша. Київ, 2018. 288 с.
Скляренко Г. Я . Українські художники: з відлиги до Незалежності. У 2-х книгах. Книга друга. Київ, 2020. 304 с.
Воспоминания о Викторе Платоновиче Некрасове. Вилен Барский. Віктор Некрасов: веб-сайт памяти писателя. URL : https://nekrassov-viktor.com/AboutOfVPN/Nekrasov-Barskiy-Vilen/ (дата звер- нення: 29.11.2022).
Lozhkina Alisa Permanent revolution. Art in Ukraine, the 20th to the early 21st century. 548 p. URL : https://www.arthuss.com.ua/pdf/Permanent-Revolution.pdf (дата звернення: 09.11.2022) [in Englich].
Vilen Barsky, «Der Künstler über sich selbst und seine Arbeiten (russischer Text)» [The Artist on himself and his work (in Russian)], in Arbeiten 1959–1980. Malerei, Graphik, Collagen, Texte. Eine Ausstellung der Katholischen Akademie Schwerte 16. Januar bis 28. März 1982 (Schwerte, Germany: Katholische Akademie, 1982).
Barskyi V. (1986). Amazing art by Chernjahovskij: (memoirs and reflections). Forum, 14, pp. 226–237 [in Russian].
Ложкіна А . Вілен Барський – перший київський концептуаліст. ART UKRAINE. 2011. № 1 (20). С. 118–127.
Вілен Барський. Бібліотека українського мистецтва. URL : https://uartlib.org/ukrayinski-hudozhniki/ barskyj-vilen/ (дата звернення: 29.11.2022).