ҐРУНТИ ЖИВОПИСНИХ ТВОРІВ ХХ–ХХІ СТ. ДОСЛІДЖЕННЯ, АНАЛІЗ, МОЖЛИВОСТІ ДАТУВАННЯ

Автор(и)

  • Олена Борисівна Андріанова
  • Світлана Олександрівна Біскулова

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2022.4.1

Ключові слова:

експертиза, ґрунти, рентгенофлуоресцентний аналіз, інфрачервона спектроскопія, флуоресценція.

Анотація

Стаття присвячена всебічному аналізу ґрунтів живописних творів ХХ–ХХІ ст. Авторами було узагальнено літературні дані з початку промислового виробництва і поширення різних типів наповнювачів та в’язив, проаналізовано ґрунти датованих живописних творів американських, європейських, радянських і українських художників. Застосування комплексу оптичних та фізико-хімічних методів, які включали оптичну мікроскопію, рентгенофлуоресцентний аналіз та інфрачервону спектроскопію, дозволило виявити основні компоненти ґрунтів та мікродомішки у їхньому складі. Встановлено, що свинцеве білило як основний наповнювач ґрунтів застосовується з другої чверті ХІХ ст. до середини 1920-х рр., у суміші з цинковим білилом виявляється в ґрунтах живописних творів до середини ХХ ст., домішки свинцевого білила ідентифікуються до початку 1990-х рр. Фабричні ґрунти на основі чистого цинкового білила виготовляються з 1880-х рр. і домінують протягом 1920–2000-х рр. Баритове білило поширене як наповнювач ґрунтів з 1830-х рр. до кінця 1940-х рр., виявлено у композитах ґрунтів на основі діоксиду титану в картинах 1950-х – початку 1960-х рр. Літопон промислово виробляється та використовується як наповнювач ґрунтів протягом 1880–1940-х рр. Композитне титанове білило було ідентифіковано в олійних та емульсійних ґрунтах низки робіт 1940–1960-х рр., з початку 1990-х рр. TiO2 стає домінуючим наповнювачем у ґрунтах. Проведені нами дослідження датованих картин показали, що у першій–другій третинах ХХ ст. у ґрунтах як в’язиво частіше використовуються емульсії, олія та тваринний клей, з початку 1960-х рр. у СРСР поширюються полівінілацетатні (ПВА) емульсії, сополімери ПВА та акрилу у складі фабрично заґрунтованих основ ідентифікується з початку 1960-х і широко використовуються з 2010-го. Впровадження акрилових ґрунтів відбувається у середині 1950-х рр., з кінця ХХ ст. на ринку художніх матеріалів домінують алкідні та акрилові ґрунти. Отримані дані є важливими для мистецтвознавців і реставраторів можуть бути використанні для уточнення датування живописних творів художників ХХ–ХХІ ст.

Посилання

Christensen A.H., Townsend J., Jager A. Ground Layers in European Painting 1550–1750. CATS . Copenhagen : Archetype Publications Ltd., 2020. 146 р.

Stols-Witlox M., Ormsby B., Gottsegen M. Grounds, 1400–1900. Including: Twentieth-century grounds. Conservation of easel paintings. New York, NY : Routledge, 2012. Р. 153–188.

Kadikova I., et al. Pigments of Soviet Artists in the 1950s – late 1970s. Conservation of Modern Oil Paintings./ Ed. K.J. Berg van den, et al. Cham, Switzerland : Springer, 2019. P. 165–189.

Бискулова С.А., Андрианова Е.Б., Фесенко Е.В. Возможность датировки масляной живописи по составу белил. Дослідження, консервація та реставрація музейних пам’яток: досягнення, тенденції розвитку. До 75-річчя заснування ННДРЦ України : наук. доповіді IX наук.-практ. конф., м. К иїв, 27–31 травня 2013. Київ : ННДРЦУ , 2013. С. 27–31.

Распопина В.А. Некоторые аспекты проведения технологической экспертизы произведений живописи. Дослідження, консервація, реставрація рухомих пам’яток історії та культури: традиції, інновації : наук. доповіді X наук.-практ. конф., м. К иїв, 24–27 травня 2016 р. Київ : ННДРЦУ , 2016. С. 293–297.

Гренберг Ю., Писарева С. Масляные краски ХХ века и экспертиза произведений живописи. Состав, открытие, коммерческое производство и исследование красок. Киев : ООО «Издательство «Зеркало мира», 2010. 194 с.

Конвенція про використання свинцевого білила в малярній справі від 25.10.1921 р. № 13. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/993_157#Text (дата звернення: 12.11.2022).

Петрова В.И., Римская-Корсакова С.В. Белила в живописи и грунтах как датировочные пигменты (по данным рентгено-флуоресцентного анализа). Сборник научных статей «Технологические исследования в Русском музее за 20 лет». Санкт-Петербург : изд. ГРМ , 1994. С. 90–95.

Wachowiak M., Trykowsk G., Żmuda-Trzebiatowska I. White, yellow and green pigments on Polish artists’ palettes in the period 1838–1938. Lasers in the Conservation of Artworks XI, Proceedings of LACO NA XI / P. T argowski et al. (Eds.). Toruń : NCU Press, 2017. Р. 293–306.

Pratali E. Zinc oxide grounds in 19th and 20th century oil paintings and their role in picture degradation processes. Literary review, paint failure mechanisms and conditions of potential risk. CeROArt. Conservation, exposition, Restauration d’Objets d’Art. No. 3. CeROA rt asbl, 2013. URL : https://journals.openedition.org/ ceroart/3207 (дата звернення: 12.11.2022).

Bacci M., et al. Non-invasive identification of white pigments on 20th-century oil paintings by using fiber optic reflectance spectroscopy. Journal of the American Institute for Conservation. 2007. Vol. 46. No. 1. P. 27–37.

Learner T. (ed.). Modern paints uncovered. Proceedings from the modern paints uncovered symposium. Los Angeles, California : Getty Publications, 2007. 317 p.

Гренберг Ю.И., Григорьева И.А., Кадикова И.Ф., Писарева С.А. Белые краски русской масляной живописи ХХ века в контексте определения времени создания и подлинности произведений. Экспертиза и атрибуция произведений изобразительного и декоративно-прикладного искусства : материалы XI Х научн. конф., г. М осква, 26–28 ноября 2014 г. Москва : Объединение «Магнум Арс», 2015. С. 279–287.

Newman R. et al. The Science of Paintings. Berlin, Heidelberg : Springer, 2000. 236 p.

Gomes M. Investigating surface treatments and coatings, their history, application and detection on selected pigments: Lead White, Zinc White and Titanium White : Master’s Diss… Universidade Nova de Lisboa. Lisbon, Portugal, 2018. 68 p.

Driel van B. A. et al. The white of the 20th century: an explorative survey into Dutch modern art collections. Heritage Science. Berlin, Heidelberg : Springer, 2018. Vol. 6, No. 1. P. 16–31.

FitzHugh E.W. (ed.) Artists’ Pigments : A Handbook of Their History and Characteristics. National Gallery of Art, Washington, Oxford University Press. New York, Oxford, V. 3. 1997. 364 p.

Виннер А.В. Как работать над пейзажем масляными красками. Москва : Профиздат, 1971. 144 с.: ил.

Trademark Principal Register HY PLAR : Serial No. 72162748 : First use 5.12.1962 : Filing Date 14.02.1963 : Registration Date 31.12.1963 : Official Gazette of the United States Patent Office: Patents, 1963. v. 795. P. 628.

Trademark Principal Register PLYEX : Serial No. 72372342 : First use 02.07.1970 : Filing Date 10.02.1970 : Registration Date 30.11.1971, Official Gazette of the United States Patent Office: Patents, 1971, v. 890. Р. 89.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-16

Як цитувати

Андріанова, О. Б., & Біскулова, С. О. (2022). ҐРУНТИ ЖИВОПИСНИХ ТВОРІВ ХХ–ХХІ СТ. ДОСЛІДЖЕННЯ, АНАЛІЗ, МОЖЛИВОСТІ ДАТУВАННЯ. Український мистецтвознавчий дискурс, (4), 6–13. https://doi.org/10.32782/uad.2022.4.1

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають