ВІТРАЖІ УЖГОРОДСЬКОГО КАТЕДРАЛЬНОГО СОБОРУ

Автор(и)

  • Юрій Юрійович Копанський Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури https://orcid.org/0009-0002-3663-8818

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.3.9

Ключові слова:

монументальне мистецтво, вітраж, декоративність, орнаментальна композиція, храмова архітектура.

Анотація

Дана наукова стаття присвячена комплексному дослідженню ґенези та еволюції вітражного мистецтва на теренах Закарпаття в контексті загальноєвропейських культурно-мистецьких тенденцій XIX - початку XX століття. Автор здійснює ґрунтовний аналіз історичних передумов появи та розвитку вітражної техніки в регіоні, який тривалий час перебував у складі Австро-Угорської імперії, що зумовило своєрідний синтез західних та місцевих художніх традицій . У статті детально розглядаються художньо-стилістичні особливості, технічні аспекти виконання та символічне навантаження вітражних композицій на прикладі унікального ансамблю Хрестовоздвиженського кафедрального собору в Ужгороді. Особлива увага приділяється дослідженню орнаментальних мотивів, колористичних рішень та іконографії вітражів, які органічно поєднують елементи різних стилів - від середньовічної готики до модерну. Автор здійснює аналіз композиційної структури, технік виконання окремих вітражних творів, зокрема, орнаментальних вікон роботи будапештської мануфактури Едварда Кратцмана та сюжетного вітража "Руські паломники" за ескізом Йосипа Бокшая. У роботі висвітлюється взаємозв'язок вітражних композицій з архітектурним ансамблем храму, їх роль у формуванні сакрального простору та емоційного впливу на вірян. Дослідження розкриває специфіку закарпатського вітражного мистецтва як унікального культурного феномену, що відображає мультикультурну ідентичність регіону. Стаття закладає міцний фундамент для подальших наукових досліджень у царині сакрального мистецтва Закарпаття, окреслюючи перспективи вивчення закономірностей розвитку вітражного мистецтва в храмових спорудах регіону. Представлене дослідження має вагоме значення для розширення наукових знань у галузі історії українського декоративно- прикладного мистецтва та впливу європейських тенденцій на вітраж Закарпаття.

Посилання

Нессельштраус Ц.Г. Історія мистецтв середніх віків. Образотворче мистецтво 1982. С. 64.

Raguin V. (2008) The History of Stained Glass. London: Thames and Hudson Ltd,

Тулай К. Екскурсії Ужгородом: навчальний посібник з історичного екскурсознавства / за ред. Романа Офіцинського. Ужгород: ТОВ «РІК-У», 2017. 338 с

Сирохман М. Церкви України Закарпаття, Львів: МС, 2000. С. 18-20.

Гах І. Сучасний монументальний вітраж − образно-художні, конструктивні, колористичні та техніко-технологічні особливості творення. Методичні рекомендації студентам ОР "Магістр", освітніх програм "Монументальний живопис, "Сакральне мистецтво", "Художнє скло". Львів: ЛНАМ, 2020. 44 с

Копанський Ю. Реставрація вітражів греко-католицького Катедрального собору в Ужгороді, The 19th International scientific and practical conference “Creative business management and implementation of new ideas” (May 14 – 17, 2024) Tallinn, Estonia.International Science Group. 2024. 281 p

Островський Г. Островський Григорій. Майстер. Бокшай (до 100-річчя з дня народження Й. Й. Бокшая).Ужгород, 1992. С. 6–51.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-11

Як цитувати

Копанський, Ю. Ю. (2024). ВІТРАЖІ УЖГОРОДСЬКОГО КАТЕДРАЛЬНОГО СОБОРУ. Український мистецтвознавчий дискурс, (3), 78–83. https://doi.org/10.32782/uad.2024.3.9