МУЛЬТИМЕДІЙНІ ЗАСОБИ В ДИЗАЙНІ ЕКСПОЗИЦІЙНОГО ПРОСТОРУ МУЗЕЙНО-ВИСТАВКОВОГО КОМПЛЕКСУ БАБИН ЯР

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.2.18

Ключові слова:

Бабин Яр, музейно-виставковий комплекс, мультимедійні інсталяції, аудіовізуальні інсталяції, Голокост

Анотація

В статті розглянуто роль мультимедійних інсталяцій у меморіалізації трагедії Бабиного Яру в Києві. Вона має детальний опис трьох ключових проектів: «Камені з монокулярами «Погляд у минуле», інсталяцію на Берестейському проспекті, 10 та «Дзеркальне поле». Ці інсталяції використовують поєднання різних медіа форматів, такі як звукові та світлові ефекти, відео та фото зображення та дзеркальні поверхні для занурення відвідувачів у атмосферу трагедії Бабиного Яру та вшанування пам’яті жертв Голокосту. Інсталяція «Погляд у минуле» складається з кам’яних валунів, в які вмонтовано монокуляри з фотографіями та відео окупованого Києва 1941–1943 років. Концепція проекту полягає в тому, щоб дозволити глядачам порівняти минуле і сьогодення, відчути зв’язок поколінь та замислитись над трагічною долею жертв Голокосту. Інсталяція на Берестейському проспекті 10, складається з кам’яних валунів, між якими розташований обрізаний стовбур дуба – символ перерваного життя. Інсталяція «Дзеркальне поле» складається з дзеркального диску діаметром 40 метрів з 10 металевими колонами що символізують древо життя. На колонах та диску можна побачити 100 тисяч кульових отворів, того ж калібру, що й використовувані нацистами. Дзеркальна поверхня відображає навколишнє середовище та самих відвідувачів, створюючи ефект їх присутності. В статті підкреслено, що мультимедійні інсталяції Бабиного Яру є важливими меморіальними об’єктами, які вшановують пам’ять жертв Голокосту, закликають пам’ятати про наслідки нацизму та расизму, змушують замислитись над цінністю життя та необхідністю протистояти будь-яким проявам ненависті та дискримінації. Інсталяції Бабиного Яру є унікальними прикладами того, як можна поєднувати мультимедійні засоби з символікою та метафорами для створення емоційно-насичених меморіальних об’єктів. Вони демонструють, як мистецтво може стати дієвим інструментом у протидії забуттю та запобіганні повторенню подібних трагедій у майбутньому.

Посилання

Подольський А. Збереження пам’яті про жертви Бабиного Яру: меморіальні контексти та політичні виклики сучасності. Журнал Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України. – 2022. – №1 – С. 121–137.

Матвейчук М. Дослідження території і соціальні мережі жертв трагедії: Центр «Бабин Яр» презентував свої проекти [Електронний ресурс]. Громадська Організація “Хмарочос”. 2020. URL: https://hmarochos.kiev.ua/2020/06/16/doslidzhennya-terytoriyi-i-sotsialni-merezhi-zhertv-tragediyi-tsentr-babynyar-prezentuvav-svoyi-proyekty/ (дата звернення: 24.05.2024).

Катаєва М. До роковин трагедії у Бабиному Яру встановлюють особливі інсталяції. Інтернет-видання «Вечірній Київ». 2020. URL: https://vechirniy.kyiv.ua/news/45314/ (дата звернення: 24.05.2024).

Катаєва М. Бабин Яр: стіна плачу з кристалів та дзеркальне поле. Інтернет-видання «Вечірній Київ». 2021. URL: https://vechirniy.kyiv.ua/news/48895/ (дата звернення: 24.05.2024).

Ворона Г. Побачити окупований Київ 1941 року. На проспекті Перемоги відкрили інсталяцію до Дня пам’яті жертв Голокосту. Інтернет-видання Big Kyiv. 2021. URL: https://bigkyiv.com.ua/pobachytyokupovanyj-kyyiv-1941-roku-zhertvam-natsystiv-prysvyatyly-instalyatsiyu-na-prospekti-peremogy/ (дата звернення: 25.05.2024).

Пожарська Н. Аудіовізуальна інсталяція. Дорога скорботи. Інтернет-видання «Бабин Яр». 2021. URL: https://babynyar.org/ua/audio-installation (дата звернення: 25.05.2024).

Панченко О. Бабин Яр: Бабин Яр. Стіна плачу з кристалів і дзеркальне поле. Інтернет-видання «ТиКиїв». 2023. URL: https://tykyiv.com/vulici/babin-iar-stina-plachu-z-kristaliv-ta-dzerkalne-pole/ (дата звернення: 25.05.2024).

Гладчук М. Технологічно-конструктивний підхід до проєктування інтерактивних об’єктів зі змінною геометрією в дизайні громадського середовища. Актуальні проблеми сучасного дизайну : збірник матеріалів III Міжнародної науково-практичної конференції : праці ІІІ міжнар. наук.-техн. конф., м. Київ, 22 квітня 2021 р. Київ, КНУТД, 2021. – С. 221–224.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-05

Як цитувати

Черніков, М. М. (2024). МУЛЬТИМЕДІЙНІ ЗАСОБИ В ДИЗАЙНІ ЕКСПОЗИЦІЙНОГО ПРОСТОРУ МУЗЕЙНО-ВИСТАВКОВОГО КОМПЛЕКСУ БАБИН ЯР. Український мистецтвознавчий дискурс, (2), 154–160. https://doi.org/10.32782/uad.2024.2.18