ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ДВОХ МІНІАТЮРНИХ ПОРТРЕТІВ XVIII–XIX СТОЛІТЬ ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ СУЧАСНИХ МЕТОДІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.1.2

Ключові слова:

дослідження в УФ- та ІЧ-світлі, живопис, колекція, інфрачервона спектроскопія з Фур’є-перетворенням, мікроскопія, мініатюра, музей, рентгенофлуоресцентний аналіз, слонова кістка

Анотація

Метою статті є проведення порівняльного аналізу двох мініатюрних портретів XVIII–XIX ст. із використанням оптичних та фізико-хімічних методів та визначення часу створення невідомого мініатюрного портрету. Для встановлення техніки створення мініатюрного живопису на слоновій кістці у XVIII–XIX ст., пігментного складу та датування мініатюр було досліджено сучасними оптичними і фізико-хімічними методами два мініатюрні портрети: «Катаріна Саґредо Барбаріґо, близько 1735–1740 рр.» Розальби Карр’єри (1673–1757) із колекції Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків (НММБВХ) та «Жіночий портрет» із приватної колекції. У результаті мікроскопічного дослідження встановлено техніку виконання творів мистецтва, зокрема, слонову кістку як основу. За допомогою мікроскопу встановлений помел пігментів у живописному шарі: більш великий розмір часток пігментів у мініатюрі XVIII ст. на відміну від рівномірного помелу у середині XIX ст. Вивчення творів в ультрафіолетових (УФ) променях дозволили виявити за характером світіння свинцеве білило, берлінську лазур, кобальт синій, азурит, а в інфрачервоних променях (ІЧ) – відсутність підготовчого рисунка, що є особливістю створення мініатюрного живопису. Метод рентгенофлуоресцентного аналізу (РФА) використаний для встановлення елементного складу живописного шару мініатюрних портретів. На основі проведених методом інфрачервоної спектроскопії з Фур’є-перетворенням (ATR-FTIR) досліджень підтверджена структура слонової кістки і клейового в’язива у фарбах, проведений порівняльний аналіз пігментів та зроблений висновок щодо датування мініатюрного живопису. Мініатюра Розальби Карр’єри (361 ЖК МХ) створена у другій чверті XVIII ст., що співпадає із атрибуцією НММБВХ, а мініатюра невідомого художника із приватної колекції – у другій чверті XIX ст.

Посилання

Адріанова О., Біскулова С. Експертний висновок. Дослідження мініатюр Розальби Карр’єри із фонду Музею Ханенків. 2019. URL: http://www.art-lab.com.ua/images/stories/carriera.pdf (дата звернення : 04.04.2024)

Андріанова О., Біскулова С., Живкова О., Тимченко Т., Чуєва К. Наука. Мистецтво. Студії. Освіта. Технологічні дослідження творів мистецтва з колекції Музею Ханенків. Київ : Фенікс, 2019. 40 с.

Варчук М. Мініатюрний портрет: еволюція розвитку. Український мистецтвознавчий дискурс. Київ, 2022. № 6. С. 21–28. DOI https://doi.org/10.32782/uad.2022.6.3

Artists’ Pigments. A Handbook of Their History and Characteristics / Ed. A. Roy. National Gallery of Art, Washington : Oxford University Press, 1993. Vol. 2. 231 p.

Artists’ Pigments. A Handbook of Their History and Characteristics / Ed. E.W. Fitzhugh, National Gallery of Art, Washington : Archetype Publications, 1997. Vol. 3. 364 p.

Artists’ Pigments. A Handbook of Their History and Characteristics / Ed. Robert L. Feller, National Gallery of Art, Washington, 1998. Vol. 1. 300 p.

Artists’ Pigments. A Handbook of Their History and Characteristics / Ed. R. L. Feller. National Gallery of Art, Washington : Archetype Publications, London, 2007. Vol. 4. 234 р.

Burmester, Andreas, and Stefanie Correll. 72 florin for colours, white and glue: the Tiepolos, the Veninos and Würzburg. Studying 18th-Century Paintings and Works of Art on Paper. CATS Proceedings, II, 2014. P. 58–69.

Espinoza E. O., Mann M.-J., Kenneth W. Goddard. Identification guide for ivory and ivory substitutes. Washington : World Wide Fund, 1992. 31 p.

Simpson M. The Use of Ultraviolet Induced Visible-Fluorescence In The Examination Of Museum Objects, Part II / Conserve O Gram. Washington : National Park Service, 2000. Number 1/10. P. 1–4.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-08

Як цитувати

Біскулова, С. О. (2024). ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ДВОХ МІНІАТЮРНИХ ПОРТРЕТІВ XVIII–XIX СТОЛІТЬ ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ СУЧАСНИХ МЕТОДІВ. Український мистецтвознавчий дискурс, (1), 18–22. https://doi.org/10.32782/uad.2024.1.2