ТЕМА ТИБЕТУ В ОЛІЙНОМУ ФІГУРАТИВНОМУ МИСТЕЦТВІ КИТАЮ КІНЦЯ XX – ПОЧАТКУ XXI СТ.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.6.13

Ключові слова:

культура, образотворче мистецтво середини XX – початку XXI століть, китайський живопис, соціум, реалізм, жанр, тема Тибету, художні образи

Анотація

Після приєднання Тибету як автономного регіону до Китаю у 1950-х роках в станковому живописі країни простежується активний розвиток теми Тибету. Китайські митці стали віддавати пріоритет соціально-політичним змінам в регіоні, відображаючи трансформації, пов’язані з колективізацією та розбудовою «Нового Китаю». У 1950–1970-х роках тема Тибету тісно перепліталась із соціально-політичними проблемами, із задачами уряду висвітлення покращення життя етнічних меншин в регіоні. У 1980-х роках із поступом нового періоду економічних і соціальних реформ, появи напряму «мистецтва шрамів», шляху переосмислення здобутків художників попередніх поколінь, простежується нове осмислення митцями теми Тибету. В цей період митці зосереджуються на відображенні внутрішнього світу персонажів, а їх живописні твори стають насичені ліричними нотками романтизму і сентименталізму. Свій розвиток тибетська тематика в фігуративному живопису Китаю отримала і в наступній період (1980–2000), який характеризується більш глибшим аналізом соціально-етнічної проблематики. В цей час змінюються підходи художників до створення образів тибетців, набувають важливого значення психологізм і реалізм зображень, заснований на глибокому вивченні побуту і релігійних свят тибетців. На сучасному етапі розвитку станкового живопису Китаю (2000–2020) тема Тибету залишається актуальною. Художники використовують різноманітні підходи до її втілення, залишаючись при цьому в межах реалістичного мистецтва. Хоча тема залишається невід’ємною частиною станкового живопису, сучасні митці дозволяють собі більшу свободу і творчий експеримент. В статті наведений аналіз творів провідних художників, що присвятили свою творчість тибетській проблематиці – Пан Шисюнь, Чень Даньцін, Ма Чанлі, Чжоу Чуня, Чжу Іюн, Юй Сяодун, Чжан Ібо, Хань Юйчень. Майстри створюють образи Тибету, використовуючи авторські пластичні рішення, щоб виразити унікальність регіону та його мешканців. Від соцреалізму до фотореалізму, вони відображають різноманітні вирішення теми, залишаючись при цьому в рамках дотримання реалістичного стилю. Виставки та бієнале, присвячені творам на тибетську тематику, розкривають широку палітру підходів та відображають вагомість цієї теми в сучасному станковому мистецтві Китаю.

Посилання

Ковальова М.М., Цю Чжуанюй. Тема Тибету в творчості китайського художника Хань Юйченя. Матеріали Всеукраїнської наукової конференції професорсько-викладацького складу і студентів ХДАДМ за підсумками роботи 2019/2020 навчального року. Харків: ХДАДМ, 2020. С. 54–56.

Хань Юйчень. Збірник олійного живопису на тему Тибету. Шанхай: Редакція китайського журналу «Веньхуа Женьу», 2020. 188 с.

Lin Lu. Shixiong: 15 Expeditions to Tibet. URL: https://www.cafa.com.cn/en/news/details/8326865 (дата звернення 7.11.2022)

高波. 从西藏主题绘画说写生与油画民族化. 文艺研究. № 8. 142–143. [Гао Бо. Розмова про ескізи та націоналізацію олійного живопису у тибетських тематичних картинах. Літературно-мистецькі дослідження. № 8. С. 142–143].

李继开. 浅议周春芽的艺术创作. 湖北美术学院学报. 2016. № 2. 頁. 116–118. [Лі Цзікай. Аналіз художньої творчості Чжоу Чунья. Журнал Хубейського інституту образотворчих мистецтв Hubei Institute of Fine Arts Journal. 2016. № 2. С. 116–118].

李昌菊. 雪域高原的民族写照–油画本土化历程中的西藏题材. 美术. № 6. 2008. 頁.91–99. [Лі Чанджу. Етнічне зображення снігового плато – тибетська тематика в процесі локалізації олійного живопису. Образотворче мистецтво. № 6. 2008. C. 91–99].

路洪明. 天津美术学院教授于小冬:委拉斯开兹对我影响最大. 天津美术网. 14.02.2018. URL: http://www.022meishu.com/Oil_painting/2018/02-14/44826_0.html. (дата звернення 7.11.2022) [Лу Хунмін. Професор Юй Сяодун з Тяньцзінської академії образотворчих мистецтв: Веласкес справив на мене найбільший вплив // Tianjin Art Network. 14.02. 2018]

刘芯涛. 周春芽艺术的内在生命力探析. 艺术当代. 2018. № 17. 頁. 110–112. [Лю Сіньтао. Аналіз внутрішньої життєвості мистецтва Чжоу Чунья. Сучасне мистецтво. 2018. № 17. С. 110–112.].

劉淳. 中國油畫史 增訂本. 北京: 版社, 2016. 544页. [Лю Чунь. Історія китайського олійного живопису (оновлене видання), Пекінське видавництво, 2016. 544 c.]

孙大棠. 西藏题材作为实验田–油画民族化和改造中国画的实践在西藏题材绘画中的表现. 当代艺术与投资. 2007. № 10. 頁. 12–17. [Сунь Датанг. Тибетська тематика як експериментальне поле – націоналізація олійного живопису та практика трансформації китайського живопису. Сучасне мистецтво та інвестиції. 2007. № 10. С. 12–17].

崔桦. 浅论陈丹青油画的现实主义之美 – 以 «西藏组画» 为例. 陕西开放大学学报. 2022. № 2. 頁. 55–59. [Цуй Хуа. Коротке обговорення реалістичної краси олійних картин Чень Даньціна – на прикладі «Тибетської серії». Журнал Відкритого університету Шеньсі. 2022. № 2. С. 55–59].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-28

Як цитувати

Цю, Ч. (2023). ТЕМА ТИБЕТУ В ОЛІЙНОМУ ФІГУРАТИВНОМУ МИСТЕЦТВІ КИТАЮ КІНЦЯ XX – ПОЧАТКУ XXI СТ. Український мистецтвознавчий дискурс, (6), 105–114. https://doi.org/10.32782/uad.2023.6.13