КОНЦЕПТУАЛЬНА КАЛІГРАФІЯ КИТАЮ ЯК РЕЗУЛЬТАТ ТРАНСФОРМАЦІЇ ТРАДИЦІЙНОГО МИСТЕЦТВА В СУЧАСНИЙ КОНТЕКСТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.6.11

Ключові слова:

сучасна каліграфія Китаю, концептуальне мистецтво, сучасне мистецтво Китаю, мистецтво інсталяції, міжнародний арт-простір

Анотація

Мета статті полягає в дослідженні феномену сучасної концептуальної каліграфії в Китаї та її інтеграція в глобальний художній контекст. Важливо визначити особливості виникнення та розвитку цього мистецького напряму на тлі глобалізаційних процесів та інтеграції китайського мистецтва в міжнародний контекст. Традиційне мистецтво китайського письма поступово набуває рис концептуального мистецтва, коли пріоритет надається ідеї та концепції твору. Для розуміння визначення категорії «концептуальне мистецтво», аналізуються проведені дослідницькі пошуки кураторів, які працюють з сучасною каліграфією, а також дослідження Солома Левітта, Пітера Осборна та ін. Концептуалізм фокусується на ідеї твору, а не на його зовнішній формі чи естетиці, в сучасному мистецтві пріоритет належить концепції, а не формі, звучить критика об’єктно-орієнтованого підходу та розширюються межі візуального мистецтва за рахунок використання нових медіа. В статті аналізується творчість провідних китайських митців та їх проектів, які працюють на перетині традиційного мистецтва письма та ідей концептуалізму. Показано, як вони трансформують канони класичної каліграфії, поєднуючи її з інсталяцією, відеоартом, перформансом. Аналізуються прийоми деконструкції традиційних уявлень про письмо як мистецтво форми. Входячи в сучасний арт-простір традиційне мистецтво китайської каліграфії набуває рис концептуального мистецтва, де пріоритет надається ідеї та концепції твору, проте зберігаються філософські впливи та традиційні уявлення про естетику цього мистецтва. Встановлено, що сучасна каліграфія Китаю виходить за рамки технічного вправляння, набуваючи концептуального та ментального виміру. Вона інтегрується в міжнародний арт-простір, стаючи органічною частиною глобального мистецького дискурсу. Це свідчить про глибинні трансформації китайської культурної ідентичності.

Посилання

Goldie P., Schellekens E. Who’s Afraid of Conceptual Art?. Routledge, 2009. 160 с. URL: https://doi.org/10.4324/9780203866047 (дата звернення: 02.02.2024).

LeWitt S. Paragraphs on conceptual art. Conceptual art : a critical anthology / edited by Alexander Alberro and Blake Stimson. 1999. P. 12–18.

Global conceptualism: Points of origin, 1950s-1980s / ed. by C. L. 1937- et al. New York : Queens Museum of Art, 1999. 279 p.

Meyer R. What was contemporary art?. MIT Press, 2013. 361 p.

Corris M. ed. Conceptual Art: Theory, Myth, and Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. 324 p.

Osborne P. Conceptual Art and/as Philosophy. – Newman, M., Bird. J., 1954 Rewriting Conceptual art. 278 р.

Alberro A., Stimson B. eds. Conceptual Art: A Critical Anthology. Cambridge: MIT Press, 1999. 680 p.

Osborne P. ed. Conceptual Art. London: Phaidon Press, 2011. 320 p.

Drucker J. Sweet Dreams: Contemporary Art and Complicity. Chicago: University of Chicago Press, 2005. 376 p.

Busch D. A Decade of Sculpture: the New Media in the 1960s. Philadelphia: Art Alliance Press, 1974. 255 p.

Bishop C. Installation Art: A Critical History. New York: Routledge, 2005. 240 p.

Liu, X., & Lee, L. (2022). Forms in visual types of modern Chinese calligraphy. _Jurnal Gendang Alam (GA)_, 12(1), 49-60. https://doi.org/10.51200/ga.v12i1.3831

Wang, W. (2011). Conceptual Art with Chinese Characteristics. Yishu: Journal of Contemporary Chinese Art, 10(4), 5-21. https://doi.org/10.1086/661613

Сун Хун (Sun Xun孙逊) вид інсталяції в MCA, «Всесвіт маніяка», 2018 р. На замовлення MCA та галереї Едуарда Малінга Зображення надано © π Animation Studio Фото: Deng Jing https://kiangmalingue.com/sun-xun-30/

Сюй Бін, «Книга з неба», бл. 1987–91. Інсталяція книг та сувоїв, надрукованих із різьбленого дерева типів вигаданих символів, тушшю на папері, розміри змінні. Вигляд інсталяції в Музеї мистецтв Блантона, Техаський університет в Остіні, 2016 р. Надано студією Xu Bing. https://conasur.com/riversand-words-forever-flowing-calligraphy-in-contemporary-art/

Художній музей Блантона, Про виставку, 19.06.2016 – 22.01.2017, https://blantonmuseum.org/exhibition/xu-bing-book-from-the-sky/

Kuo, J. (Ed.). (2010). Chinese ink painting now. (263 p.) New York, NY: Distributed Art Publishers.

Сю Бін 徐冰 Живе слово, 2018 Інсталяція з акрилу та змішаної техніки https://www.inkstudio.com.cn/zh/exhibitions/30/works/artworks-2801-xu-bing-the-living-word-2018/

Rivers and Words Forever Flowing: Calligraphic Legacies in Contemporary Art 28.01.2021 https://conasur.com/rivers-and-words-forever-flowing-calligraphy-in-contemporary-art/

古老神奇的中国发绣 李瑞霞 08.10.2023 http://m.donnamail.com/article/view/id/83813, https://www.njmuseum.com/en/generalDetails?id=1180

Вишивка людським волоссям на шовку «Статуя Авалокітешвари» Гуань Чжунцзі з династії Юань, Колекція Нанкінського музею http://m.donnamail.com/article/view/id/83813, https://www.njmuseum.com/en/generalDetails?id=1180

Об’єднані Нації – Китайський пам’ятник: Храм неба «Навиворіт», центр сучасного мистецтва, Нью-Йорк, США, 1998, 4х16,25х6,25м http://wendagu.com/installation/united_nations/un_china01.html

Гу Венда фото інсталяції «Об’єднані Нації» http://wendagu.com/installation/united_nations/united_nations_map.html

Гу Венда «Об’єднані Нації – Людина та Простір», фрагмент інсталяції, Художній музей Уцномія, Японія, 2000 р http://wendagu.com/installation/united_nations/un_man-n-space01.html

Гу Венда «Об’єднані Нації – Людина та Простір», фрагмент інсталяції, Художній музей Уцномія, Японія, 2000 р http://wendagu.com/installation/united_nations/un_man-n-space01.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-28

Як цитувати

Стрижко, Н. В. (2023). КОНЦЕПТУАЛЬНА КАЛІГРАФІЯ КИТАЮ ЯК РЕЗУЛЬТАТ ТРАНСФОРМАЦІЇ ТРАДИЦІЙНОГО МИСТЕЦТВА В СУЧАСНИЙ КОНТЕКСТ. Український мистецтвознавчий дискурс, (6), 90–97. https://doi.org/10.32782/uad.2023.6.11