СИМВОЛІКА ЗООМОРФНИХ МОТИВІВ В ОЗДОБЛЕННІ НАДГРОБКІВ ЄВРЕЙСЬКИХ КЛАДОВИЩ СХІДНОЇ ГАЛИЧИНИ XVIII – ПЕРШОЇ ТРЕТИНИ ХХ СТ.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.6.6

Ключові слова:

меморіальна пластика, символіка зображення, декоративне оздоблення, колективна та індивідуальна пам’ять, зооморфні мотиви, міфологічні образи

Анотація

У статті проаналізовано єврейські кладовища Східної Галичини XVIII – першої третини ХХ ст., особливості форм та декоративного оздоблення надгробків – мацев. Окрему увагу зосереджено на символіці зображень, виокремлено найбільш поширені сюжети та мотиви. Встановлено, що зазвичай це зображення пов’язані із символікою Месіанських часів, воскресіння та «перенесення» до Землі Ізраїлю. Це зображення левіафана, геральдичних пар лев і єдиноріг, грифони, олені обабіч дерева життя. Визначено, що одним із найпоширеніших мотивів у декоруванні мацев є олень, що символізує красу, шляхетність, грацію прагнення до всеохопної духовної чистоти. Також розглянуто унікальні зображення на мацевах Східної Галичини: лиса чи вовка зі здобиччю в пащі, білки, що гризе горіхи, міфічних коней гіпокампусів тощо. Доведено, що надгробки єврейських кладовищ Східної Галичини є не тільки унікальними пам’ятками образотворчого та декоративного мистецтва, але і маркерами ідентичності та колективної пам’яті. Дослідження кладовищ дають можливість вивчати історію народу, його духовну та матеріальну культуру, історію окремої родини та людини. Дослідження некрополів скеровані на вивчення колективної та індивідуальної пам’яті. Тексти та зображення на мацевах виступають носієм інформації завдяки якій формується трансцидентний зв’язок між поколіннями народу. Однак колективна та індивідуальна пам’ять не є віддзеркаленням минулого, а швидше формуванням певної міфологічної системи, що в юдейській традиції опирається на тексти Тори та Талмуду, перекази та легенди, віру в «обраність народу» та пам’ять про «Землю Ізраїлю». Топоси міфологічних історій про рай, омріяну землю, страждання та катастрофи, героїчних предків знайшли своє відображення в оздобленні надгробків.

Посилання

Бойко Х. Епітафії давніх юдейських кладовищ Східної Галичини як джерело для історичних та мистецьких студій. Мистецтвознавчі записки : збірник наукових праць. 2019. Т. 36. С. 70–76.

Бойко Х. Єврейські цвинтарі в архітектурному ландшафті Східної Галичини: проблеми збереження і стан дослідження. Вісник «Львівської політехніки». 2004. № 505 : [78]. С. 245.

Бойко Х. Типологія та художні особливості зооморфних мотивіфв у декоруванні мацев Східної Галичини XVI – I третини XX століття. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2018. Вип. 36. С. 176–190.

Бойко Х. Художньо-стильові особливості свічників в оздобленні мацев Східної Галичини XVI – першої третини XX ст. Культура і сучасність. 2018. № 2. С. 74–79

Khaimowich B. The Jewish Tombstones of the 16th – 18 th Centuries from the Eastern Province of the Polish Kingdom: Study of the Iconography and Style Genesis. Jerusalem, 2005. -Vol. I, II.

Nosonovsky М. Old Jewish Cemeteries in Ukraine: History, Monuments, Epitaphs. The Euro-Asian Jewish Yearbook. 5768 (2007/2008). Р. 237–261.

Nosonovsky M. Rediscovered Gravestones from a Destroyed Jewish Cemetery in Ostróg: The Case of Two Inscriptions of 1445. Zutot 14 (2017). P. 1-17.

Dlugozima A. Cmentarze jako ogrody zywych i umarlych. Warszawa: Doktoraty Katedry Sztuki Krajobrazu SGGW. 2011. – 271 s.

Karpinska G. Cmentarz. Antropologiczna lektura przestrzeni i pamięci na przykładzie wiejskiego cmentarza w Złotym Potoku. University of Lodz. Literatura Ludowa 61(1):21. 2017. S. 21-31.

Burima M. Cemetery Culture in Border Zone as a Phenomenon of Comparative Area Studies. Daugavpils university. Comparative studies. Vol. VI (2). 2015. P. 11 – 41.

Foucault M. Inne Przestrzenie (Different Spaces). Teksty Drugie. 2005. № 6. Р. 117–125.

«Єврейська Галичина та Буковина» https://jgaliciabukovina.net/

Gurevitch D. Symbolism and Fantasy of the Biblical Leviathan: From Monster of the Abyss to Redeemer Prophets. Journal of the Interdisciplinary Study of Monotheistic Religions. 2015. Р. 50-68.

Shadur J., Shadur Y. Traditional Jewish Papercuts: An Inner World of Art and Symbol. UPNE, 2002. 272 р.

Paulys Real-Encyclopädie der Classischen Altertumswissenshaft. B.VII. Stuttgart, 1912. Р. 1903–1904.

Epstein M.-M. The Medieval Haggadah: Art, Narrative, and Religious Imagination. Yale University Press, 2011. 344 р.

The Leopard, Eagle, Deer and Lion / by Rabbi Ariel Bar Tzadok. URL: H KosherTorah.com

Enenkel K.-A., Arnoud S. Q. Mundus emblematicus: studies in neo-Latin emblem books. Turnhout : Brepols, 2003. 383 р.

North French Miscellany. The North French. 1277 – 1286. The British Library. Add 11639 fol. 518 v. ; fol. 114 ; fol. 117 v ; fol. 122 ; fol. 516 v ; f. 518 v ; f. 521.

Kaplan Y. The Dutch Intersection: The Jews and the Netherlands in Modern History. Netherlands : BRILL, 2008. 138 р.

Phillips D.-F. The Double Eagle. Independent Publisher, 2014. 160 р.

Westminster Leningrad Codex (офіційна оцифрована версія) Folio 474a. URL: https://www.biblegateway.com/ versions/The-Westminster-Leningrad-Codex-WLC/#booklist

Halperin Dalia-Ruth. Illuminating in Micrography: The Catalan Micrography Mahzor−MS Heb 8°6527 in the National Library of Israel. Netherlands : BRILL, 2013. Р. 247.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-28

Як цитувати

Левкович, Н. Я. (2023). СИМВОЛІКА ЗООМОРФНИХ МОТИВІВ В ОЗДОБЛЕННІ НАДГРОБКІВ ЄВРЕЙСЬКИХ КЛАДОВИЩ СХІДНОЇ ГАЛИЧИНИ XVIII – ПЕРШОЇ ТРЕТИНИ ХХ СТ. Український мистецтвознавчий дискурс, (6), 45–53. https://doi.org/10.32782/uad.2023.6.6