ОБРАЗ КАРМЕН В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ ЖИВОПИСІ КІНЦЯ ХІХ – СЕРЕДИНИ XX СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.6.2

Ключові слова:

циганка, ромка, образотворче мистецтво, Жорж Бізе, опера, художній образ

Анотація

Образ Кармен є найвідомішим у світовій культурі уособленням мистецькими засобами особистості ромської дівчини в новелі Проспера Меріме (1845) та опері Жоржа Бізе (1875), присвячених історії кохання Кармен, наділеної харизматичним темпераментом і бажанням до свободи у всьому та баскського юнака Хосе. У межах дослідження інтерес становить образ Кармен в художніх творах митців кінця ХІХ – середини XX століття. Художники висловили своє бачення Кармен у двох напрямках: літературно-оперному, в якому її образ сформовано інтерпретацією художниками першоджерел; персоналізованому – пов’язаному з портретуванням виконавиць ролі Кармен (сучасниць художників) – актрис та співачок в оперних та балетних постановках, які на сцені успішно продемонстрували бачення поведінкових характеристик і темпераменту ромського персонажа. Мета дослідження: комплексно проаналізувати особливості втілення образу Кармен у творах живопису художників кінця ХІХ – середини XX ст. Наукова новизна полягає в тому, що попри те, що художнє вираження образу Кармен наявне у творчості багатьох митців кінця ХІХ – середини XX ст., дане дослідження є першим, в якому він предметно аналізується. Висновок. Способом аналізу творів Анрі Люсьєна Дюке, Едуарда Мане, Джеймса Белла Андерсона, Річарда Джека, Пабло Пікассо встановлено, що в кожного з цих художників жанрові, сюжетні, виражальні підходи до втілення психологічного портрета Кармен відрізняються відповідно до напрямку, в якому працював кожен із цих митців. Проте спільним та беззаперечним є факт емоційного забарвлення постаті Кармен у кожному з описаних творів, що свідчить про єдність із сюжетом першоджерел. Ознакою, що об’єднує ці твори є й те, що їх класифіковано як зразки портретного жанру.

Посилання

Келар С. Образи циган в європейській літературі. Зарубіжна література в навчальних закладах. 1996. № 9. С. 35–39.

Кутузов В. Генеза поняття «Художній образ». Магістерські студії. Альманах. Херсон : ХДУ, 2022. № 22. С. 297–298.

Мішуков О. В. Світова література і культура. [World Literature and Culture]. Херсон: Вид-во ХДУ. 2004. 252 с.

Carmen. Art UK. URL: https://artuk.org/discover/artworks/carmen-183153 (дата звернення: 1.11.2023).

Conchita Supervía, la diva española olvidada (Parte I). Biblioteca Nacional de España. URL: https://www.bne.es/es/blog/blog-bne/conchita-supervia-la-diva-espanola-olvidada-parte-i (дата звернення: 07.11.2023).

Henri-Lucien Doucet. Art Renewal Center. URL: https://www.artrenewal.org/artists/henri-luciendoucet/1948 (дата звернення: 06.11.2023).

I have my habits, my fixations if you like … without them I can’t get any of my effects right: the first Carmen, exploring the performance of Célestine Galli-Marié. Planet Hugill. URL: https://www.planethugill.com/2020/05/what-should-carmen-sound-like-this-is.html (date of access: 1.01.2024).

Lot 299: PICASSO, Pablo. Invaluable. URL: https://www.invaluable.com/auction-lot/picasso-pablo-1881-1973-illustrator-prosper-merim-299-c-4545aa97d6 (дата звернення: 1.11.2023).

Portrait of Conchita Supervia as Carmen by Richard Jack. Art Renewal Center. URL: https://www.artrenewal.org/artworks/richard-jack/portrait-of-conchita-supervia-as-carmen/38676 (дата звернення: 07.11.2023).

The Story Of Georges Bizet’s Carmen. Classic FM. URL: https://www.classicfm.com/composers/bizet/guides/story-georges-bizets-carmen/ (дата звернення: 07.11.2023).

Thompson J. A. Masterpieces from the Philadelphia Museum of Art: Impressionism and Modern Art. 2007. P. 52.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-28

Як цитувати

Денисюк, Ж. З. (2023). ОБРАЗ КАРМЕН В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ ЖИВОПИСІ КІНЦЯ ХІХ – СЕРЕДИНИ XX СТОЛІТТЯ. Український мистецтвознавчий дискурс, (6), 15–21. https://doi.org/10.32782/uad.2023.6.2