ОБРАЗИ РОМІВ І КОНЕЙ В Ж ИВОПИСІ ТА ГРАФІЦІ: СИМВОЛІКА ТА ЗНАЧЕННЯ

Автор(и)

  • Олена Сталівна Афоніна

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.5.2

Ключові слова:

мистецтво ромів, цигани, коні, живопис, образ ромів, кочовий спосіб життя

Анотація

Статтю присвячено осмисленню образів у художніх творах різних епох феномену ромів, який, не маючи власної території та державності, мігрував багатьма державами майже всіх континентів світу, проте зумів залишити по собі слід в історії, антропології, етнографії та мистецтві кожної з країн, в якій перебував. У зв’язку з чим в образотворчому мистецтві розповсюдженими є зображення ромів та їхніх коней як невід’ємної частини їхнього побуту і світогляду, що й охарактеризовано в даній статті. Проаналізовано твори таких відомих художників як Едуард Мане, Марк Шагал, Катаржина Поллок, Вероніка Богданова та ін. Теоретичні основи дослідження ґрунтуються на працях зарубіжних науковців, серед яких Р. Бакленд, Г. Вайдек, Г. Дуксон, Д. Кенрік, А. Фрезер, Й. Фіковський та ін. та на наукових розвідках вітчизняних дослідників ромської культури – О. Бараннікова, О. Динілікіна, Н. Зінкевича, Г. Латника та ін. Методами дослідження було обрано аналіз і синтез, історико-культурний метод, мистецтвознавчий аналіз і теоретичне узагальнення. Наукова новизна статті пов’язана з тим, що на сьогодні немає жодного наукового дослідження, в якому твори живопису зарубіжних та вітчизняних художників проаналізовано з точки зору наявності в них зображень ромів та елементів їхньої культури, де коні посідають одну з основоположних ролей. Висновки: ознайомлення з творами образотворчого мистецтва дало змогу встановити, що образи ромів як символів волі, руйнування стереотипів будь-якого історичного періоду ототожнюються художниками з образами коней як складників циганського кочового побуту і світогляду та уособлюють менталітет і спосіб життя циганського народу, який натепер, пройшовши шляхами різних країн та континентів, зберіг свою національну ідентичність і культуру.

Посилання

Баранніков О. Українські цигани : збірник нацменознавства / О. П. Баранніков; Всеукр. акад. наук. Київ: друкарня Всеукраїнської Академії Наук, 1931. 60 c.

Данілкін О. Культура циган України: минуле і сучасність. Київ, 2001. 77 с.

Зіневич Н. О. Цигани в Україні: формування етносу і сучасний стан. Український історичний журнал. 2001. № 1. С. 40–52.

Латник Г. Легенди циганських кочівель : Поет. переказ фольклору ромів. Київ : Мапа, 2000. 84 с.

Липа К. Разом і нарізно. Виставка «Роми – це ми». artukraine.com. URL: https://artukraine.com.ua/a/razom-i-narizno-vistavka-romi--ce-mi/ (дата звернення: 16.12.2023).

Програма навчальних курсів сертифікатної міждисциплінарної програми «Ромські студії» / Укладач О. В. Микульська. Київ : Науково-дослідний центр орієнталістики імені Омеляна Пріцака, 2013. 48 с.

Фісун К. Антиколоніальний дискурс у візуальних образах Сходу XIX століття. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 2022. Вип 65. С. 13–22.

Циганські чари: збірка художніх творів для дітей та юнацтва / упор. Г. Латник. Київ : Етнос, 2004. 278 с.

Ficowski J. Cyganie na polskich drogach. Wa., 1965.

Fraser А. The Gypsies, 2nd Edition. Oxford: Wiley-Blackwell, 1995. 384 р.

Kenrick D. The destiny of Europe's Gypsies. Publisher New York : Basic Books. 1973. 256 p.

Weideck H.E. Dictionary of gypsy life and lore. New York. 1973. 518 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-08

Як цитувати

Афоніна, О. С. (2023). ОБРАЗИ РОМІВ І КОНЕЙ В Ж ИВОПИСІ ТА ГРАФІЦІ: СИМВОЛІКА ТА ЗНАЧЕННЯ. Український мистецтвознавчий дискурс, (5), 18–23. https://doi.org/10.32782/uad.2023.5.2