КОПІЮВАННЯ ТВОРІВ МИСТЕЦТВА ЯК СКЛАДОВА КУЛЬТУРИ СХІДНОЇ АЗІЇ

Автор(и)

  • Світлана Борисівна Рибалко

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.3.12

Ключові слова:

художні традиції Східної Азії, китайський живопис, японське мистецтво, копіювання, експертиза, оригінал, підробка, експозиція

Анотація

Метою статті є окреслення китайського дискурсу копіювання творів мистецтва та його поширення у країнах Східної Азії. У статті зосереджено увагу на функціях та підходах до копіювання, порушуються проблеми оригіналу, копії, підробки, авторства, ідентифікації. Методологія. У розробці проблематики статті використовуваллися методи історичної ретроспекції, феноменологічного, формального та контент-аналізів. Результати. Встановлено відмінність ставлення до копіювання в європейській та східній культурах, відсутність ідеї оригіналу та усвідомленої різниці між оригіналом та копією. Підкреслено роль буддизму та конфуціанства у розвитку культури копіювання як відтворення та збереження мистецьких взірців і взірцевих практик. Визначено основні підходи до копіювання, сформовані у Китаї та поширені у країнах, що зазнали його культурного впливу. Розглянуто особливості культури колекціонування у Східній Азії, визначальну роль Китаю та місце колекціонування в інтелектуальному житті середньовічного суспільства. Висвітлено роль колофонів та печаток у китайському живописі, їх значення в художній комунікації та експертизі. Підкреслено, що протягом тисячоіть Китай не тільки копіює еталонні взірці, а й виступає культурою-джерелом для поширення візуальних мотивів та художні технологій. Наукова новизна. Розширено межі дослідення проблеми копіювання у мистецькій традиції Китаю, окреслено її вплив на мистецькі практики сусідніх країн; обгрунтовано необхідність переосмислення та переоцінки китайської традиції копіювання як процесу відтворення першовзірця, збереження та трансляції художнього досвіду. Практичне значення полягає у можливості використання результатів дослідження в розробці стратегії експертних дій, формуванні концепції відповідних навчальних курсів, пошуці нових підходів до експонування творів мистецтва Східної Азії.

Посилання

Біленко Г. І., Гамянін В. І. Колекція китайського живопису в Київському Музеї мистецтв. Східний світ. 2003. № 2. С. 6–12.

Логвин М. Ю. Палац у горах: китайський архітектурний пейзаж XVIII – початку XX століть. Україна – Китай. 2018. № 12. С. 94–97.

Новікова О. В. Китайський фарфор з колекції Музею Ханенків: особливості дослідження, проблеми атрибуції. East European Scientific Journal. Warsaw, 2019. № 8(48). Vol. 6. Рр. 8–16.

Рибалко С.Б., Щербань А. Л. Бронзові окімоно доби Мейдзі в музейних колекціях України: компанія Міяо. Східний світ, 2022, № 3. C. 98–117.

Рибалко С.Б. Окімоно як предмет наукового аналізу. Культура України, 2016. Вип. 53. С. 347–356.

Рибалко С. Б. Японський традиційний костюм: проблеми атрибуції. Вісник Харквської державної академії дизайну і мистецтв, 2014. № 4–5. С. 97–100.

Ocko J. Copying, Culture, and Control: ChineseIntellectual Property Law in Historical Context. Yale Journal of Law & the Humanities. Vol. 8. Pp. 559–578

Han Byung-Chul. The copy is the original. URL: https://aeon.co/essays/why-in-china-and-japan-a-copy-isjust-as-good-as-an-original (дата звернення: 8.08.2023).

Jacoby M. Powtórzenie i falsyfikat w malarstwie chińskim. Warszawa: Trio, 2009, 319 s.

Łakomska B. The great era of art collecting in China. Emperor Taizong and his followers. Art of the Orient. 2014. № 3. S. 41–52.URL:https://www.academia.edu/43729579/ THE_GREAT_ ERA_OF_ART_COLLECTING_IN_CHINA (дата звернення: 27.08.2023).

Zhong, Hui. China’s new law on art auctions. Art Antiquity & Law, 2017, vol. 22 (3). pp. 229. URL: https://link.gale.com/apps/doc/A515248157/AONE?u=anon~7090be15&sid=12. googleScholar&xid=da755cc9. (дата звернення: 20.08.2023).

Low Sze Wee. Copying is a virtue in Chinese ink painting. Think China, 2021, 26 Nov. URL: https://www.thinkchina.sg/copying-virtue-chinese-ink-painting (дата звернення: 20.08.2023).

Barboza D., Bowley G., Cox A. Forging an Art Market in China. New York Times, 2013. Oct. 28. Р. 175. URL: https://www.nytimes.com/projects/2013/china-art-fraud/ index.html (дата звернення: 6.04.2023).

Barboza D. Gaming China’s Art Market With Expert Forgeries. OCTOBER 28, 2013/ https://archive.nytimes.com/sinosphere.blogs.nytimes.com/2013/10/28/gaming-chinas-art-market-with-expert-forgeries/ (дата звернення: 8.08.2023).

Hearn M. K. How to Read Chinese Painting. Metropolitan Museum of Art. New York, N.Y. 2008. 173 р.

Dillon, M., ed. China: A Cultural and Historical Dictionary. London: Curzon Press, 1998. Рp. 353.

Mao-era Art. URL: https://factsanddetails.com/china/cat7/sub40/entry-5263.html (дата звернення: 19.08.2023).

High prices paid for Chinese art. URL: https://factsanddetails.com/china/cat7/sub40/entry-7591.html (дата звернення: 4.08.2023).

Rinck J. Copying and Invention in East Asia @ UMMA. Detroit Art Review. 2019. Oct. 21, URL: https://detroitartreview.com/2019/10/ (дата звернення: 6.04.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-22

Як цитувати

Рибалко, С. Б. (2023). КОПІЮВАННЯ ТВОРІВ МИСТЕЦТВА ЯК СКЛАДОВА КУЛЬТУРИ СХІДНОЇ АЗІЇ. Український мистецтвознавчий дискурс, (3), 91–98. https://doi.org/10.32782/uad.2023.3.12