ПОБАЧИТИ НЕБО НЕБЕС КОНЦЕПЦІЯ ХУДОЖНЬОГО ОФОРМЛЕННЯ ФРОНТОНІВ ТРОЇЦЬКОЇ НАДБРАМНОЇ ЦЕРКВИ КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКОЇ ЛАВРИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2023.3.10Ключові слова:
Троїцька надбрамна церква, Києво-Печерська лавра, навіс, балдахін, символАнотація
Стаття присвячена інтерпретації сенсу навісів, добудованих на західному і східному фронтонах Троїцької надбрамної церкви Києво-Печерської лаври, пропонується використовувати термін «балдахін» як робочу назву цих навісів, відповідно до їх символічних функцій. Фасади Троїцького храму зберігають унікальні елементи оздоблення, створені під час перебудови храму у 1720 – поч. 1730-х років – муровані навіси, добудовані до західного і східного фронтонів. Зверху навіси покриті золоченою покрівлею, яка своїми формами надає усій конструкції вигляд куполу тканинного шатра і це враження підсилюється завдяки звисаючому ажурному краю, що імітує кайму з китицями. Спочатку такий елемент оздоблення для опорядження екстер’єру храму було використано у 1720-х роках в декорації західного фасаду Успенського собору Києво-Печерської лаври. Відсутність архітектурної необхідності і логіки у спорудженні цих навісів дає підставу шукати причину їх появи у символічному значенні навісів. Первинні розписи навісів Троїцької надбрамної церкви не збереглися, однак іконографічна традиція їх живописних оновлень, посвята храму та вся система живописного оздоблення в інтер’єрі, включно з іконографією іконостаса, дає підстави вважати, що навіси містили символічне зображення Царства небесного як Неба небес із Трійцею та Святим Духом у центі композиції. Прибудовані навіси на західному та східному фронтонах Троїцької надбрамної церкви можуть бути визначені як балдахіни. Цьому відповідає характер їх загальної архітектурної форми та зображення композиції «Небо небес» на внутрішній поверхні навісів, яка ілюструє символічне значення балдахінів, як образу небесного склепіння. Спорудження балдахінів на фронтонах Троїцького храму створювало додатковий емоційний ефект від сприйняття програми розпису фасадів. Їх поява, як елементів декору екстер’єру відповідала загальній тенденції до поширення конструкції балдахінів в церковному мистецтві України в першій половині XVIII ст.
Посилання
Зайцева В.О. Троїцька надбрамна церква в кінці XVIII–початку XX ст.: особливості змін зовнішнього убранства храму. Церква – наука – суспільство: питання взаємодії. Матеріали XVII Міжн. наук. конф. (28 травня – 1 червня 2019 р.) Київ. Нац. Києво-Печер. іст.-культ. заповідник, 2019. С. 204–208.
Кондратюк А. Ю. Монументальний живопис Троїцької надбрамної церкви Києво-Печерської лаври. Каталог. Київ: КВІЦ, 2005. 252 с.
Лопухіна О. В. Система розписів фасадів Троїцької надбрамної церкви в історико-художньому контексті доби. Церква – наука – суспільство: питання взаємодії. Матеріали XV Міжн. наук. конф. (29 травня–3 червня 2017 р.) Київ: Нац. Києво-Печер. іст.-культ. заповідник., 2017. С. 208–211.
Сіткарьова О. В. Формування архітектурного ансамблю Києво-Печерської лаври XVII–XX ст. Ч. 3. Том 3. Київ: Хімджест, 2009. 239 с.
Уманцев Ф. С. Троїцька надбрамна церква. Київ: Мистецтво, 1970. 216 с.
Bogdanović, J. Canopies: The Framing of Sacred Space in the Byzantine Ecclesiastical Tradition. PhD diss., Princeton University. Princeton, 2008. 1042 p.
Lehmann K. The Dome of Heaven. The Art Bulletin. New York, 1945. № 27/1. p. 1–27.