ТЕАТРАЛЬНІ ПРОЄКТИ ЗАХИ ХАДІД

Автор(и)

  • Рада Дмитрівна Михайлова

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.3.9

Ключові слова:

архітектура ХХ‐початку ХХІ ст., театр опери та балету, дизайн сценічного простору, предметно‐просторове середовище, візуальний образ, творчість Захи Хадід

Анотація

У статті розглянуто інновації архітектурного, дизайнерського та художнього мислення видатної архітекторки ХХ‐початку ХХІ ст. Захи Хадід в роботі над проєктами театральних споруд. На прикладі Оперного театру в Гуанчжоу (Китай) проаналізовано алгоритми та амплітуду творчого пошуку мисткині, шляхи вироблення нею підходів до архітектурного рішення в реалізації авторської ідеї театру та сценічного середовища. Розкрито особливості творчо‐світоглядних уявлень Захи Хадід про театр ХХІ ст. як твір архітектурного дизайну. Мета. Дослідити та висвітлити творчий внесок Захи Хадід у світову архітектуру театральних споруд; з’ясувати методи її роботи та специфіку творчого мислення на основі реалізованих та нереалізованих театральних комплексів сценічного простору, розроблених видатною архітекторкою наприкінці ХХ-на початку ХХІ ст. Методологія. Дослідження ґрунтується на соціокультурній, історико-теоретичній, емпіричній та порівняльній методології, використано методи аналізу, синтезу, моделювання; для розкриття особистого творчого бачення ‐ біографічний підхід тощо. Результати. В процесі вивчення роботи Захи Хадід над ідеєю оперного театру виявлено світоглядні установки мисткині, специфіку її підходів до реалізації проєкту, способи візуалізації архітектурних образів, особливості організації сценічного простору засобами архітектурного дизайну. Науковий аналіз проєктів трьох театрів Захи Хадід показав потенціал її творчих можливостей. На прикладі Оперного театру в Гуанчжоу конкретизовано напрями генерування відповідної ідеї шляхом звернення до топографії, геології, філософії, світової та регіональної культури. Підсумовано, що Оперний театр Гуанчжоу (Китай) синтезує в своєму образі природу, архітектуру, мистецтво й дизайн‐технології, ставши каталізатором подальшого розвитку міста. Наукова новизна дослідження полягає у вивченні методів роботи Захи Хадід, розкритті особливостей її образної мови, зокрема, у генеруванні візуальних образів архітектури за технологіями дизайну, що є актуальним досвідом для розвитку архітектури в світі та в Україні. Практична значимість дослідження обумовлена розширенням інформації та поглибленням практичних навичок роботи з проєктування сучасних оперних театрів, опануванням механізмами формування концепції та зримого образу архітектури. Отримані результати доводять необхідність вивчення досвіду Захи Хадід як інструменту створення та реалізації дизайну театрального простору. Матеріали роботи можуть бути використані в навчальному процесі, практичній діяльності у сфері творчих індустрій та мистецтва.

Посилання

Король Є.І., Криворучко О.Ю. Деконструктивізм в контексті архітектурної ідеології. Вісник НУ «ЛП». Вип.32. 2004. С. 62–66. URL: https://ena.lpnu.ua:8443/server/api/core/bitstreams/cc3796ac-8a51-4b5b-8500-8587a36c4343/content (дата звернення: 17.07.23).

Salingaros Nikos A. «Anti-Architecture and Deconstruction» Fourth Edition.Vaira books. Kathmandu, Nepal. 2010. URL: https://www.arkitekturupproret.se/wp-content/uploads/2018/09/Salingaros-%E2%80%93-Anti-architecture.pdf (дата звернення: 15.07.23).

Zaha Hadid on Russian Artist Kazimir Malevich. URL: https://www.archdaily.com/530641/zaha-hadidon-russian-artist-kazimir-malevich (дата звернення: 26.06.23).

Volodymir Sagan, Oleg Artamonov. Візуальна інсталяція як елемент акторської майстерності. Вісник Київського Національного Університету Культури і Мистецтв. Серія: Сценічне Мистецтво, 2020. 3(1), 91–103. URL: https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.1.2020.204361(дата звернення: 15.07.23).

Пашкевич К.Л., Колосніченко М.В., Фролов І.В., Науменко К.О. Архітектура як творче джерело дизайн-проектування колекцій одягу складних об’ємно-просторових форм. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2016. № 43, Ч. 1. С. 270–280.

15 самых восхитительных театров мира. URL: https://bth.kiev.ua/15-samyh-voshititelnyh-teatrovmira (дата звернення: 17.07.23).

Patrik Schumacher. Architekt und Philosoph. URL: https://www.adk.de/de/akademie/mitglieder/?we_objectID=55301 (дата зверення: 17.07.23)

Ван Говэй. История сунской и юаньской [традиционной драмы] cицюй. (Сун Юань сицой ши). Пекин: Шаньу иньшугуань, 1915. 135 c.

Інь та ян. Енциклопедія сучасної України / ред. кол.: І. М. Дзюба [та ін.] ; НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001–2022.

Сюн Чжень. Сехоуюй лян ваньтяо (20 тисяч недомовок). Сіань: Сіаньцзяоюйчубаньше (Сіанське освітнє видавництво), 1987. 486 с.

Онацький Є. Українська мала енциклопедія: у 4 т. Білий колір. Т.1.: А‐І. Київ: «Пульсари», 2016. 576 с.

Ganga Sanjay. Guangzhou Opera House by Hadid Architects. March 3, 2011.URL: https://www10.aeccafe.com/blogs/arch-showcase/2011/03/03/guangzhou-opera-house-in-china-by-zaha-hadid-architects/(дата звернення: 26.06.23).

ТОП 5 лучших оперных театров современности. URL : https://dhc.global/media/article/275 (дата звернення: 25.06.23)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-22

Як цитувати

Михайлова, Р. Д. (2023). ТЕАТРАЛЬНІ ПРОЄКТИ ЗАХИ ХАДІД. Український мистецтвознавчий дискурс, (3), 68–75. https://doi.org/10.32782/uad.2023.3.9