МОРФОЛОГІЯ ТА ОБРАЗНА СКЛАДОВА КИТАЙСЬКОЇ ІЄРОГЛІФІКИ В КОНТЕКСТІ КАЛІГРАФІЇ ТА СУЧАСНИХ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • Вейжун Ван

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.3.2

Ключові слова:

китайський ієрогліф, ієрогліфіка, морфологія, образ, акцидентний шрифт, каліграфія, літерація, шрифтовий дизайн

Анотація

У статті розглядаються особливості морфології форм сучасної ієрогліфіки Китаю, а також її образна складова в контексті каліграфічних традицій та цифрових технологій створення шрифту. У якості матеріалу використано приклади цифрових китайських шрифтів, виконані за допомогою шрифтових програм у системі Unicode. В роботі зазначено, що китайська ієрогліфіка має давню історію формування та розвитку, адже базується на певних особливостях світосприйняття та традиціях культури Китаю в цілому, і головним фактором збереження традицій є каліграфія. Наголошено на важливості каліграфії як елемента художньої культури Китаю. Сучасні цифрові шрифти та літерація Китаю імітують каліграфічне написання ієрогліфів пензлем, що надають їм певної образності, асоціативності та художнього потенціалу. У роботі вперше розглянуто та поставлено питання впливу образної складової ієрогліфіки на сприйняття ідеї символу ієрогліфу та залежність від його морфології. Підкреслено значення сучасних комп’ютерних технологій для розширення можливостей шрифтового дизайну, зокрема, створення образних шрифтів. Виявлено, що дизайнери створюють ієрогліфи, які за своєю морфологією мають константні елементи з високим рівнем читабельності, що зберігає початкову жорстку конструкцію графем спрощеного або традиційного письма за принципом домінування позиції розпізнавання китайських ієрогліфів. Винесено на розгляд питання можливого рівня посилення образної складової ієрогліфіки шляхом застосування більш виражених художніх засобів, а також взаємовплив морфології та образу ієрогліфіки на сприйняття символу в цілому. Перспективою для подальшого дослідження є класифікація сучасної ієрогліфіки Китаю, яка включає в себе цифрові шрифти, літерацію та анімацію, за певними візуальними характеристиками.

Посилання

李從欽 漢字和中國設計 中國藝術研究院研究生院 2006年 [Лі Цунцінь. Китайські ієрогліфи та китайський дизайн. Вища школа Китайської академії мистецтв. 2006].

杜安•比利 用漢字設計民族圖案的研究 藝術教育 2006 年第 [Дуан Білі. Дослідження дизайну етнічних візерунків із використанням китайських ієрогліфів. Художня освіта. 2006].

牛瑤 對現代漢字字體設計的思考 廣東輕工業職業技術學院學報 2015 年第 2 期。第 14 部分。第 70–73 頁 [Ню Яо. Думки про дизайн сучасних китайських шрифтів. Журнал Гуандунського професійно-технічного коледжу легкої промисловості. 2015. Випуск 2. Частина 14. С. 70–73].

蘇培成 現代漢字基礎. 北京:編 北京大學, 2001 [Су Пейчен. Основні положення сучасної китайської ієрогліфіки. Пекін: Пекінський університет, 2001].

Чжоу Чен. Китайская каллиграфия: от традиции до практики использования в современном дизайне : дис… канд. искусствоведения : 17.00.07. Харків, 2016. 360 с.

袁玉敏,汉字方向-古代书和西方版本中汉字位置的比较研究,新艺术, 2015 年第 4 期, 第 50–55页 [Юань Юмінь. Напрямок китайських ієрогліфів. Порівняльне дослідження розташування китайських ієрогліфів у стародавніх книгах та західних версіях. Нове мистецтво. 2015. № 4. С. 50–55].

Lisa Huang. Type classification in CJK: Chinese. URL: https://fonts.google.com/knowledge/type_in_china_japan_and_korea/type_classification_in_cjk_chinese (дата звернення: 20.01.2023).

Ross F. Aspects of typographic communication: notes on South Asian typeforms. In: Makinson, John (ed.) Honoris Causa: Essays in Honour of Aveek Sarkar. Allen Lane, UK, 2015, pp. 47–77. ISBN 97802412486769. Kapr А. Ästhetik der Schriftkunst. Thesen und Marginalien. Fachbuchverlag, Leipzig 1977, 127 s.

Toleva G. About Chinese Fonts. URL: https://www.1stopasia.com/blog/about-chinese-fonts/ (дата звернення: 18.08.2022).

Hynuza. Chinese Typographic Design. URL: https://medium.com/@Hynuza/typographic-design-in-asianlanguage-4bb1035ebb7 (дата звернення: 08.01.2021).

Іваненко Т. О. Художньо-образні особливості формоутворення акцидентного шрифту : дис. … канд. мистецтвознавства : 05.01.03. Харків, 2006. 332 с.

Ван Вейжун. Особливості сучасної китайської ієрогліфіки. «Соціокультурні тенденції розвитку сучасного дизайну та мистецтва» : Матеріали VII міжнародної науково-практичної конференції (8–10 вересня 2021 року), ХНТУ. Херсон : ХНТУ, 2021. С. 159–160.

Ван Вейжун. Развитие акцидентных форм китайского наборного шрифта: практика Запада и Востока. «Функції дизайну в сучасному світі: виміри 2020» : Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (20–21 березня 2020 року). Суми : ФОП Цьома С.П., 2020. С. 26–28.

趙磊 民國美術字體的“現代”研究 工業設計 江蘇師範大學美術學院 2020 年第 3 期 第 146–147 頁

[Чжао Лей. «Сучасне» дослідження шрифтів образотворчого мистецтва у Китайській Республіці. Промисловий дизайн. Академія образотворчих мистецтв, Педагогічний університет Цзянсу. 2020. Випуск 3. С. 146–147].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-22

Як цитувати

Ван, В. (2023). МОРФОЛОГІЯ ТА ОБРАЗНА СКЛАДОВА КИТАЙСЬКОЇ ІЄРОГЛІФІКИ В КОНТЕКСТІ КАЛІГРАФІЇ ТА СУЧАСНИХ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ. Український мистецтвознавчий дискурс, (3), 12–19. https://doi.org/10.32782/uad.2023.3.2