«АВТОПОРТРЕТ» МИКОЛИ ГЛУЩЕНКА 1923 РОКУ: В ДЗЕРКАЛІ ВІДРОДЖЕННЯ

Автор(и)

  • Марина Валентинівна Пономаренко

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.2.10

Ключові слова:

автопортрет, Микола Глущенко, Альбрехт Дюрер, Отто Дікс, Північне Відродження, Італійський Ренесанс, каблучка, квітка

Анотація

Дана стаття є дослідженням автопортрету Миколи Глущенка, створеного у 1923 році, під час «берлінського» періоду творчості (1919–1924 рр.) художника. Метою статті став аналіз особливостей художньо-стилістичної та образної структури твору в контексті традицій портретного живопису Північного Відродження, Італійського Ренесансу та мистецтва Німеччини 1920-х років. Аналіз літератури за темою показав, що серед українських мистецтвознавчих досліджень чимало присвячено творчості Миколи Глущенка. Основна увага науковців сконцентрована на творах французького періоду та картинах зрілої творчості майстра; у більшості розвідок розглядаються його пейзажні композиції, висвітлюється вплив імпресіонізму і фовізму на художні смаки та стиль митця. В останніх виданнях – книгах Б. Пінчевської та К. Лебедєвої, уточнюється хронологія подій та узагальнюються факти біографії художника; увага акцентується на його розвідницькій діяльності. Саме цей аспект останнім часом обумовлює зростання цікавості до особистості митця та викликає суперечливі твердження про відносність художньої цінності його творів. Ґрунтовний мистецтвознавчий аналіз «Автопортрету» Глущенка суттєво доповнить існуючі дослідження щодо «берлінського періоду», який був основою для подальшого визначення художника у творчих орієнтирах. Додатковою теоретичною базою стали роботи з мистецтвознавства українських та зарубіжних учених, в яких розкрито особливості портретного живопису Ренесансу: іконографія чоловічих портретів, символіка зображених атрибутів. На основі типологізації візуального матеріалу (чоловічі портрети доби Відродження) та компаративістики був проведений іконографічний та іконологічний аналіз, що надало змогу виявити особливості пластичної і образної структури «Автопортрету» Глущенка. В статті проаналізовано композиційний та тонально-колористичний лад автопортрету Миколи Глущенка. Особлива увага приділена дослідженню образної структури з огляду на роль та семантичні значення зображених атрибутів: каблучка-печатка та чортополох. Розкрито вплив Отто Дікса на творчість Глущенка та встановлено зв’язки ранніх автопортретів обох художників з традиційною іконографією портретного живопису Північного Відродження. З’ясовано, що автопортрет Миколи Глущенка є алюзією на твір Альбрехта Дюрера «Автопортрет з чортополохом» (1493 р.)

Посилання

Глущенко М. П. ЦДАМЛМ України. Фонд 49. Оп. 2. Інв. 866/3. Арк. 2.

Гординський С., Ковжун П. Глущенко. Лвів: Друкарня наукового товариства імені Шевченка у Львові. 1934. с. 32.

Карклінь Г.-І. Стаття «Сонячний світ художника». Журнал «Всесвіт», № 12, 1979 р. ЦДАМЛМ України, ф. 845, оп. 1, од. зб. 10, арк. 86. URL: https://csamm.archives.gov.ua/2023/01/12/halyna-inhamykolaivna-karklin-1923-2004/ (дата звернення 06.11.2023).

Винниченко В. Щоденник. 1921–1925. Едмонтон, Нью-йорк : Вид-во Канад. ін-ту Укр. студій, 1983. Т. 2. 700 с.

Лебедєва К. Микола Глущенко – художник і шпигун. Харків-Київ : Видавець Олександр Савчук ; Бібліотека українського мистецтва, 2022. 160 с., 80 іл.

Димшиц Е. Живописний пейзаж Миколи Глущенка. Образотворче мистецтво. 1983. № 1. С. 22–25.

Графіка М. Глущенка 1930–1970 років : каталог виставки / Київ. нац. музей рос. мистец., Аукціон. дім «Золотое сечение» ; [упоряд. О. Василенко ; авт. текстів: Е. Димшиц, О. Лагутенко]. – Київ : Золотое сечение, 2012. – 125 с. : іл. – Текст укр., англ.

Блюміна І. Микола Глущенко: Спогади про художника. Київ : Мистецтво, 1984. – 95 с.

Сусак В. Неокласицизм в українському живописі 1920–1930-х рр.: Іван Бабій та Микола Глущенко. Культура України. № 33. 2011. с. 181–188.

Кравченко Я. Паризький красень, богеміст ще й маляр. Газета День. № 234, 2014. https://m.day.kyiv.ua/article/naprykintsi-dnya/paryzkyy-krasen-bohemist-shche-y-malyar

Бабунич Ю. Українські живописці-модерністи у зарубіжних мистецьких середовищах: паризький осередок. Народознавчі зошити. № 2 (170), 2023. С. 406–412.

Пінчевська Б. Микола Глущенко. Харків: Фоліо. 2021. с. 124.

Залозецький В. Новоклясицизм Бабія і Глущенка. Українське мистецтво: місячник укр. плястики. Львів, 1926. Ч. 1. Жовтень. С. 12–16: іл.

Jennifer Meagher. Botanical Imagery in European Painting. Department of European Paintings, The Metropolitan Museum of Art. 2007. URL: https://www.metmuseum.org/toah/hd/bota/hd_bota.htm (дата звернення 05.11.2023).

Fisher C. Flowers of the Renaissance. Los Angeles: J Paul Getty Museum, 2011. p. 176.

Colum Hourihane, ed. The Routledge Companion to Medieval Iconography. Routledge Art History and Visual Studies Companions. London and New York: Routledge, 2017. P. 580.

Panofsky E. The Life and Art of Albrecht Dürer. Princetion classik editions. 2006. P. 520.

Kunz G.F. Rings for the Finger. New York. Dover Publications. 1973. P. 381.

Signet Rings. Antique jewelry university. URL: https://www.langantiques.com/university/signet-rings/(дата звернення 06.10.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-04

Як цитувати

Пономаренко, М. В. (2023). «АВТОПОРТРЕТ» МИКОЛИ ГЛУЩЕНКА 1923 РОКУ: В ДЗЕРКАЛІ ВІДРОДЖЕННЯ. Український мистецтвознавчий дискурс, (2), 85–91. https://doi.org/10.32782/uad.2023.2.10