САКРАЛЬНИЙ ЛАНДШАФТ В ОБРАЗОТВОРЧОМУ МИСТЕЦТВІ ЕПОХИ ВІДРОДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2023.2.5Ключові слова:
пейзаж, сакральний, мистецтво, природа, природотворче мистецтво, ландшафтАнотація
Розглянуто специфіку подачі сакрального ландшафту в мистецьких творах епохи Відродження. Представлено сакральний ландшафт, як особливу частину культурного ландшафту, сформовану духовним людським досвідом, тобто одухотворений, уявний простір, який допомагає передати зміст художнього твору. Визначено ландшафт також географічним феноменом, цей вид ландшафту створювався людьми традиційної культури за допомогою соціальних технологій управління навколишнім середовищем, а саме структуризації – спорудження мегалітичних ансамблів, до складу яких входили камені, поминально-жертовні комплекси, меморіали, скелі з езотеричною символікою) та «пожвавлення» або ієротопія (тобто за допомогою священнодійств. жертвопринесень, обрядових і церемоніальних дій). Проаналізовано вивчення теоретичних підходів до вивчення сакрального ландшафту, осмислення якісних характеристик цього історичного явища, історія розвитку класифікацій та дослідницьких парадигм. Ландшафт розглядається з позицій системного підходу і теорій самоорганізації та інтелектуального управління, тобто як «соціотехнічна система». Як вважає автор, системні освіти такого типу могли виникнути саме внаслідок цілеспрямованого керуючого впливу свідомості людей на природний ландшафт. Представлено роботи середньовічних митців в яких ландшафт відіграє формотворчу роль, що доповню та розкриває загальну композицію, відображає центрального героя, підкреслюю його часом життєписні моменти. Розгорнуто представлено ілюмінації-ілюстрації манускриптів зі збірки музею Гетті. Виявлено основні елементи композиції, представлені через зображення ландшафту як фону так і окремі елементи декорування рослинними патернами. Виявлено аспекти природи які викликають почуття.
Посилання
Воловик В. М. Етнокультурні ландшафти: регіональні структури і природокористування. Вінниця: ТОВ «Вінницька міська друкарня», 2013. 464 с.
Воловик В. Н. Этнокультурные ландшафты местечек Подолья. Культурная и гуманитарная география. 2013. Т. 2. №2. С. 191–207. URL: http://gumgco.ru/indcx.php/gumgco/articlc/vicw/75. (дата звернення: 22.02.2023).
Гамалія К., Лісова Н. (2021) Проблематика термінології в межах поняття «український лендарт», Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва», (30), pp 38-44. doi: https://doi.org/10.33838/naoma.30.2021.38-44.
Гродзинський М. Д. Пізнання ландшафту: місце і простір : монографія. У 2 т. К.: Видавничо- поліграфічний центр «Київський університет», 2005. Т. 2. 503 с.
Денисик Г. І. Антропогенне ландшафтознавство: навчальний посібник. Частина І. Глобальне антропогенне ландшафтознавство. Вінниця: «ТД «Едельвейс і К», 2012. 336 с.
Кивилев А. П. Ландшафт сам ни себе и для человека: монография. Харьков. Бурун Книга, 2009. 928 с.
Митрополит Іларіон. Етимологічно-семантичний словник української мови / за ред. Ю. МуликаЛуцика. Т. 2. Е-Л. Вінніпег: Накладом Товариства «Волинь», 1982. 399 с.
Природа і етнос / за ред. В. С. Крисаченко, М. М. Кисельов, С. А. Мороз. К.: Наукова думка
Романчук С. П. Сакральні ландшафти. 36. наук, праць «Проблеми ландшафтного різноманіття в Україні». ІС: Інститут географії ІІАІГУ, 2000. С. 144–146.
Cult (religious practice). URL: http://en.wikipedia.org/wiki/ Cult (religiousjpractice) (дата звернення 22.02.2023).
Wilton, Andrew; T J Barringer; Tate Britain (Gallery); Pennsylvania Academy of the Fine Arts.; Minneapolis Institute of Arts. American sublime : landscape painting in the United States, 1820-1880 (Princeton, NJ : Princeton University Press, 2002)