ОЗНАКИ КУЛЬТУРНОГО НАЦІОНАЛІЗМУ В МУЗЕЙНО-ГАЛЕРЕЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ДЕКОЛОНІЗОВАНИХ КРАЇН АФРИКИ

Автор(и)

  • Катерина Миколаївна Гамалія
  • Євгенія Олегівна Артеменко

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.2.4

Ключові слова:

музейна діяльність, постколоніалізм, ідентичність, Африка, культурний націоналізм, мистецтво корінного населення, галерейна справа

Анотація

Метою статті є визначення проблематики та шляхів формування національно-культурної ідентичності в постколоніальних країнах Африки крізь призму їхньої музейно-галерейної діяльності. В основу дослідження покладено теорію постколоніалізму, застосовано художньо-стилістичний, іконографічний, біографічний та порівняльно-історичний методи. Наукова новизна полягає в тому, що вперше, на тлі трьох африканських країн (Південно-Африканська Республіка, Танзанія, Сенегал), досліджено розробку стратегії постколоніальної культурної політики після здобуття незалежності, та відповідне функціонування музеїв, галерей, інших видів організацій мистецького спрямування. В результаті порівняльного аналізу було виявлено, що вищезазначені держави мають спільну проблему первинної мультикультурності суспільств, яка разом з досвідом колоніальної залежності призвела до гібридизації культури. Музеї та галереї означених країн перебувають у тісній взаємодії з державою та є міждисциплінарними центрами знань. Мистецтво корінного населення є пріоритетним з точки зору вивчення та експонування, але і мистецтво ексколонізаторів повністю не зникло з виставкових залів. Кожна з країн вибудовує свій особливий тип відносин у сфері культури з колишнім окупантом: рівновіддалене партнерство (Південно-Африканська Республіка та Велика Британія, Нідерланди), партнерські відносини у форматі «ad hoc» (Танзанія та Німеччина, Велика Британія), союзництво, якому притаманні риси неоімперіалізму (неоколоніалізму) (Сенегал та Франція). Дослідження є корисним практичним напрацюванням для мистецтвознавців, особливо музейників, культурних менеджерів, а також для державних службовців у сфері культури, істориків, політологів.

Посилання

Саїд Е. Культура й імперіалізм. Київ : Критика, 2007. 608 с.

Anderson B. Imagined Communities. Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London-New York : Verso, 2006. 240 p.

Barnard F. Herder on Nationality, Humanity and History. Montreal and Kingston : McGill- Queen’s University Press, 2003. 185 p.

Duncan C. Art Museums and the Ritual of Citizenship. Poetics and Politics of Representation : Conference Book, Washington, 26–28 September 1988. Washington, 1990. P. 89–102.

Fillitz T. Dak’Art Off. Between Local Art Forms and Global Art Canon Discourses. Vaneasa Online Journal. 2019. Vol. 7, no. 1. P. 1–25.

Gellner E. Nations and Nationalism. Hoboken : Blackwell Publishing Ltd, 2006. 208 p.

Hobsbawm E., Ranger T. The Invention of Tradition. Cambridge : Cambridge University Press, 1983. 320 p.

Hroch M. Social Preconditions of National Revival in Europe: A Comparative Analysis of the Social Composition of Patriotic Groupsamong the Smaller European Nations. New York : Columbia University Press, 2000. 117 p.

M’Bengue M. S. Cultural policy in Senegal. Paris : United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 1973. 61 p.

Makukula D. Z. The Development of Visual Arts in Tanzania from 1961 to 2015: A Focus on the National Cultural Policy and Institutions’ Influences: Doctor of Philosophy of the Department of History and Cultural Studies. Berlin, 2019. 561 p.

Mdluli S. Chasing Colonial Ghosts: Decolonizing Art Institutions in “Post-Apartheid” South Africa. ONCURATING. Decolonizing Art Institutions. 2017. No. 35. P. 78–81.

Smith A. National Identity. Harmondsworth : Penguin, 1991. 227 p.

Southwell A. Dismantling silos and engaging our contested past at Iziko National Gallery. Daily Maverick. URL: https://www.dailymaverick.co.za/ article/2022-11-03-dismantling-silos-and-engaging-our-contested-past-atiziko-national-gallery/ (date of access: 09.06.2023).

The Tingatinga Arts Cooperative Society. Tingatinga Art. URL: https://www.tingatinga.ch/en/about.php (date of access: 14.06.2023).

Timalsina T. Why Rhodes Must Fall. Harvard Political Review. URL: https://harvardpolitics.com/rhodesmust-fall/ (date of access: 11.06.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-04

Як цитувати

Гамалія, К. М., & Артеменко, Є. О. (2023). ОЗНАКИ КУЛЬТУРНОГО НАЦІОНАЛІЗМУ В МУЗЕЙНО-ГАЛЕРЕЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ДЕКОЛОНІЗОВАНИХ КРАЇН АФРИКИ. Український мистецтвознавчий дискурс, (2), 28–35. https://doi.org/10.32782/uad.2023.2.4

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають