НАПРЯМИ ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ БІСЕРНОЇ ТРАДИЦІЇ В НАРОДНОМУ ОДЯЗІ СУЧАСНОСТІ

Автор(и)

  • Олена Сталівна Афоніна

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2023.2.1

Ключові слова:

український народний костюм, бісерна традиція, вироби з бісеру, прикраси з бісеру, традиційний одяг

Анотація

Мета статті – з’ясувати місце українського бісерного мистецтва в комплексі традиційного костюма періоду сучасності з урахуванням впливу на це виставково-мистецької, збиральницької, наукової, педагогічної і творчої діяльності. Наукова новизна полягає в тому, що вперше українську бісерну традицію як складову частину народного одягу досліджено комплексно, з урахуванням напряму етномоди, колекціонування, науково-дослідної, виставкової, фестивальної та освітньої діяльності початку ХХІ століття. Висновки. Проаналізовано бісерну традицію, притаманну вітчизняному декоративно-прикладному мистецтву, та її матеріальний вияв – вироби з бісеру й оздоблення бісером окремих елементів одягу як складову частину традиційного вбрання українського народу. Шляхом аналізу місця української бісерної традиції та способів її популяризації в наш час з’ясовано, що вона, з’явившись у ХІХ столітті на теренах України, вплинула на комплекс народного одягу, ставши його частиною й посиливши його естетичну, оберегову, обрядову та інформаційну функції. На початку ХХІ століття вироби з бісеру залишаються невід’ємною складовою як традиційного костюма, так і сучасного одягу. Встановлено, що цьому сприяють: збиральницька робота колекціонерів, музейних та приватних виставково-мистецьких інституцій; оприлюднення спеціалізованих видань; створення майстрами традиційних виробів; педагогічна діяльність митців-носіїв бісерної традиції; проведення тематичних виставок і фестивалів; використання цієї традиції в діяльності вітчизняних дизайнерів, які розвивають індустрію моди й репрезентують свої колекції в Україні та за кордоном.

Посилання

Стельмащук Г. Традиційні головні убори українців. Київ : Наук. думка, 1993. 240 с.

Долеско С., Алєксєєва А. Образ Лесі Українки в національній валюті як символ української державності. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Т. 1, № 55. С. 66–72.

Джигурда-Литвинець Е. Ручне вишивання і нанизування. Київ : Вища шк., 2004. 336 с.

Литвинець Е. М. Чарівні візерунки. Київ : Рад. шк., 1985. 48 с.

Чулак М. Бісерні прикраси Карпатського краю. Львів : Апріорі, 2015. 168 с.

Федорчук О. Головні функції бісерного декору народної ноші українців. Народознавчі зошити. 2013. № 4. С. 648–659.

Федорчук О. Українські народні прикраси з бісеру. Львів : Свічадо, 2007. 119 с.

Петричук Б. Рукотвори. URL: https://rukotvory.com.ua/maystry/bohdan-petrychuk/ (дата звернення: 01.07.2023).

VIІ Всеукраїнська виставка «Бісер: Вчора. Сьогодні. Завтра». Центр української культури та мистецтва. URL: https://www.dolesko.com/spip.php?page=article&id_article=02142 (дата звернення: 23.06.2023).

ART Jewelry Festival Oradea Romania 2023. Facebook. URL: https://www.facebook.com/events/242095785120043 (дата звернення: 08.06.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-04

Як цитувати

Афоніна, О. С. (2023). НАПРЯМИ ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ БІСЕРНОЇ ТРАДИЦІЇ В НАРОДНОМУ ОДЯЗІ СУЧАСНОСТІ. Український мистецтвознавчий дискурс, (2), 6–13. https://doi.org/10.32782/uad.2023.2.1